Arjen LutgendorffBlogsNieuws

Gevestigde orde

In het politieke landschap was 2016 hét jaar van de verrassingen, maar welke verrassing staat de reisbranche te wachten?!

Jullie hebben vast jullie ideeën waar we dé verrrassing moeten zoeken. Moeten we het zoeken bij redelijk nieuwe spelers in de branche? De ZRA-organisaties, de ‘nieuwe’ OTA’s of ‘nieuwe’ spelers die zich richten op de retail. Of is het de ‘gevestigde orde’? Wat of wie gaat ervoor zorgen dat onze mond gaat openvallen van verbazing?

Net als in andere sectoren wordt er in de reisbranche gesproken over de gevestigde orde. De partijen, mannen en vrouwen die het voor elkaar hebben en de touwtjes in handen (lijken?) te hebben. Ik zou mijzelf wel drie keer achter de oren krabben en nadenken of ik die touwtjes nog wel zo stevig in handen heb.

Met wat er de afgelopen maanden gebeurt, wil je volgens mij helemaal niet meer per se worden benoemd als iemand die tot de gevestigde orde behoort. Aan de andere kant is het natuurlijk een geweldige uitdaging om je gelijk te halen.

Het travel landschap blijft in mijn ogen een bijzonder schouwspel met onder andere de OTA’s die zich totaal distantiëren van de retail, de touroperators die hun geld inzetten op beide kanalen en de retailers die door de verschillende posities waarin zij verkeren keuzes maken.

Maar ook aan de kant van de leveranciers zijn er zo ontzettend veel ontwikkelingen. Hoteliers op Curaçao die (‘gedwongen’) kiezen voor één touroperator, de cruisesector, de autoverhuursector, de luchtvaartmaatschappijen, de treinen, het houdt ook niet op.

Het is natuurlijk ontzettend moeilijk om dé verrassing aan te zien komen op het moment dat de verrassing zich aandient, maar iets in mij zegt mij dat ook in travel de gevestigde orde het moeilijk gaat krijgen.

Komt dat door wat er het afgelopen jaar allemaal is gebeurd, want wat waren de klappen die werden uitgedeeld aan de gevestigde orde hard: Brexit, Trump, de Nederlandse politiek en Max Verstappen.

Dat gevoel dat de gevestigde orde niet voor je doet wat je wel verwacht, leeft dat gevoel ook binnen de reisbranche? Of, wordt er bewust tegen de schenen van de gevestigde orde getrapt met beloften die niet waargemaakt kunnen worden? Een ding weet ik wel zeker, in de reisbranche is er geen touw aan vast te knopen.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl

© 2016 – 2017, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

Oad breidt aanbod uit: Rusland & IJsland

Volgende bericht

"Nieuwe regeling kan bakken geld besparen"

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.