De KLM Ondernemingsraad doet een dringend beroep op de politiek om te komen met een integraal actieplan voor de luchtvaart voor een sterke, gezamenlijke Nederlandse aanpak om zo concurrerend mogelijk te zijn in de wereldwijde luchtvaart. Dat betekent dat de kosten voor luchtvaart omlaag moeten in plaats van omhoog. De stapeling van Europese en Nederlandse regelgeving en kosten is te hoog.

Er wordt aan de Tweede Kamer gevraagd om zich in te zetten voor eerlijke concurrentie en een gelijk speelveld met de luchtvaartmaatschappijen van buiten de EU en herziening van niet werkende EU regelgeving tegen subsidiering van non-EU luchtvaartmaatschappijen. Ook wordt de Tweede Kamer gevraagd om de kostendruk voor luchtvaartmaatschappijen op Schiphol, zoals de tarieven en de securitykosten, structureel te verlagen. Derde punt waar de nadruk op wordt gelegd is de vraag om minder regeldruk en kosten vanuit Brussel, zoals in het geval van de disproportionele regelgeving van passagiersrechten onder EU verordening 261/2004, en meer resultaat op zaken zoals een gemeenschappelijk Europees luchtruim.

Verder wordt er in de petitie geschreven; Pas op voor valse concurrentie van buiten Europa
De razendsnelle ontwikkeling van de luchtvaart buiten de Europese Unie, zoals in de Golfstaten en Turkije, heeft grote invloed op de toekomst van onze Mainport. Dit raakt de toekomst van onze 33.000 KLM collega’s. Er gelden in de genoemde landen andere spelregels (sociaal en financieel gesubsidieerd) dan in Nederland en Europa. Concurrentie is goed, maar dan wel eerlijk.

KLM verandert ook mee door ingrijpende interne maatregelen, die nodig zijn om KLM weer fit voor de toekomst te maken. KLM onderneemt daarom actie in het kader van de strategie ‘Perform 2020’. KLM heeft concrete doelstellingen van € 700 miljoen aan besparingen door onder andere per jaar 4% productiviteitsgroei en 1,5% kostenreductie. Daarmee kan KLM blijven investeren in vloot. De consequenties zullen ingrijpend zijn. De werknemers van KLM en haar vertegenwoordigers in de Ondernemingsraad, lopen niet weg voor de pijnlijke maatregelen die in deze tijd door de KLM Directie van hen worden gevraagd, maar wij kunnen het niet alleen.