“We kunnen eigenlijk alleen maar constateren dat de merkstrategie een hele goede zet is geweest voor ons, maar ook voor de klant en de reisagent. We hebben een veel duidelijker signatuur”, zo laat Frans Leenaars (Chief Marketing Officer Western Europe TUI) weten in een gesprek met TravelPro naar aanleiding van het feit dat Arke en Holland International inmiddels al 1000 dagen voortleven in het merk TUI.

Over de periode dat werd besloten om Holland International en Arke voor te laten leven in TUI en op de vraag of men niet bang was om klanten en reisagenten te verliezen laat Leenaars weten: “Het was super spannend. Ik denk dat het heel goed is geweest dat we hebben besloten om Arke en Holland International op te laten gaan in TUI. Alles is veel duidelijker, we hebben één verhaal, één prijs en we hebben ook met onze commissiestrategie heel duidelijk laten zien dat we graag meer betalen op producten waar we trots op zijn.”

In vergelijking met 2015 ziet TUI een stijging in de naamsbekendheid van 15%. “Het is nog belangrijker dat het aantal mensen dat TUI meeneemt in de overweging van een aankoopbeslissing is gestegen. Het ultieme daarin is dat het aantal mensen dat alleen maar TUI wil boeken ook is toegenomen. Door de naamsverandering hebben we meer nieuwe klanten en bestaande klanten komen vaker terug. Daarnaast ligt het repeaters percentage 3% hoger dan voor de rebranding.”

“Er komt een tijd, en in Duitsland gebeurt dat al, dat je alleen nog maar een smile ziet”, aldus Leenaars. “In Nederland is het TUI-merk bekender dan in Duitsland, alleen we hebben nog niet de beslissing genomen om op de brochure alleen de smile te zetten. Feitelijk moet het logo alleen zonder toevoeging van het woord TUI, garant gaan staan voor prachtige vakanties.”

“Wij helpen door ervoor te zorgen dat er meer vraag is naar de meer marge genererende producten waardoor het mes aan twee kanten snijdt”, aldus Leenaars op het verhaal dat het moeilijk zou zijn om de A-categorie producten aan de man te brengen. “TUI wil ook focussen op de A-categorie, onder andere door met een vernieuwde versie van de ‘Best of TUI’ brochure te komen waarin we onze eigen producten onder het voetlicht willen brengen. Het wordt een nog mooiere brochure, waarvoor we net als bij de eerste editie, reisagenten om hulp vragen. Ook middels consumentenacties proberen we onze eigen producten onder de aandacht te brengen. Daar profiteren de reisbureaus ook van.”

Lees hieronder het volledige interview met Frans Leenaars.