Michael O’Leary (Chief Executive Officer) is tijdens de persconferentie die Ryanair vanochtend heeft gegeven in het NH Amsterdam Centre hotel duidelijk geweest over KLM, Transavia en Schiphol. Ryanair liet eerder deze maand liet weten vanaf Amsterdam Airport Schiphol te gaan vliegen waar vandaan het begint met vier vluchten per dag op Dublin. TravelPro hield een livestream bij van de persconferentie. Lees hier alles wat O’Leary te vertellen had.

11.44 uur: Michael O’Leary: “KLM moet geen tijd verdoen met nadenken. Kom op en werk samen met prijsvechters”.

11.43 uur: Michael O’Leary: “Ryanair wil geen samenwerking met Gulf-carriers”.

11.42 uur: Michael O’Leary: “Pier ‘goedkoop’ is voor Ryanair. Exacte pier wordt in oktober bekend. Ik zou wel op de easyJet-pier willen (grapje)”.

11.41 uur: Michael O’Leary: “Rijke zakenmensen kunnen ook met KLM vliegen, maar ze willen met Ryanair, omdat wij sneller zijn in onder andere afhandeling”.

11.40 uur: Kenny Jacobs: “Via GDS krijgen we ook steeds meer boekingen van zakenreizigers”.

11.37 uur: Michael O’Leary: “Ryanair is inmiddels via GDS boekbaar voor reisagenten. We hadden nooit verwacht dat te gaan doen. Maar alles is veranderd. In mijn vaders tijd was een business-reis heel anders. Niemand wil nu nog lang op een luchthaven zijn. Vroeger ging een zakenman een drankje drinken. Nu heeft iedereen haast”.

11.35 uur: Michael O’Leary: “Ryanair heeft inmiddels heel veel business reizigers. Het speciale business programma dat vorig jaar is gelanceerd loopt als een speer”.

11.32 uur: Michael O’Leary: “Ryanair zorgt voor 340 nieuwe banen op Schiphol. Handeling, bagage, etc. Als Ryanair een base krijgt dan zorgen we voor 30 tot 50 banen per toestel”.

11.30 uur: Michael O’Leary: “Er is geen reden voor KLM om niet samen te werken met Ryanair. Het scheelt voor KLM in de kosten”.

11.28 uur: Michael O’Leary: “Ryanair wil samenwerken met KLM als feeder voor de longhaul, maar wil geen codeshare”.

11.26 uur: Michael O’Leary: “Air France-KLM heeft geen lowcost, want Transavia is altijd nog een stuk duurder dan Ryanair”.

11.25: Michael O’Leary: “Het is moeilijk voor Air France-KLM om op te boksen tegen Ryanair als prijsvechter”.

11.22 uur: Michael O’Leary: “KLM praat al acht jaar over lowcost plannen. Ik ben er niet bang voor”.

11.22 uur: Michael O’Leary: “Lelystad ‘kan’ over paar jaar vierde luchthaven worden”.

11.21 uur: Michael O’Leary: “We verwachten hard te groeien op Schiphol als er meer slots opengaan. Om hard te groeien heb je early morning slots nodig”.

11.20 uur: Michael O’Leary : “Als de operatie op Schiphol goed loopt, wordt er een base geopend. Mocht het niet zo zijn, dan geen man overboord. Schiphol is niet de wereld”.

11.15 uur: Michael O’Leary : “easyJet praat veel, maar doet niet veel. Ryanair ziet geen concurrentie in easyJet”.

11.11 uur: Michael O’Leary: “Schiphol is bang om KLM aan de kant te zetten”.

11.10 uur: Ryanair wil vanaf Schiphol vliegen op Londen, Madrid, Barcelona en Milaan. Er zijn nog geen exacte plannen voor. Ook afhankelijk van slots.

11.07 uur: Michael O’Leary: “Schiphol wordt geen big base voor Ryanair”.

11.05 uur: Begin 2016 komt Ryanair met nieuwe uniformen die een nieuwe look & feel geven.

11.03 uur: In oktober komt de airline met een persoonlijke app voor klanten.

11.02 uur: Ryanair komt in november met nieuwe menu’s aan boord.

11.01 uur: Ryanair komt in oktober met een nieuwe website met opbarende features waarmee klanten ook over zichzelf kunnen vertellen. .

11.00 uur: Het eerste nieuws dat naar buiten is gekomen vanaf de persconferentie die Ryanair op dit moment geeft in Amsterdam, is dat Ryanair er extra slots heeft bijgekregen bovenop het aantal van 2700  dat het eerder toegewezen kreeg van Schiphol.

09.00 uur: In De Telegraaf zinspeelt Ryanair-topman Michael O’Leary op een samenwerking met KLM op het gebied van doorverbindingen op verre vluchten.