Restaurants op luchthavens blijken steeds vaker op een hoog gastronomisch niveau te opereren. Het imago van de matige, snelle hap is in veel gevallen achterhaald. ATPI, behorend tot de top drie van zakenreisorganisaties in ons land, inventariseert in haar magazine Grenzeloos de culinaire genoegens op luchthavens over de hele wereld. De resultaten laten zien dat de luchtvaartsector er alles aan doet om het passagiers ook op de grond zoveel mogelijk naar de zin te maken. ‘De concurrentieslag in de lucht, wordt op de grond gestreden’, luidt de daarbij veel gehoorde slogan. Luchtvaartmaatschappijen zijn als eerste begonnen om voor hun menu’s sterrenkoks aan boord te halen. De KLM deed dat onder andere met driesterrenkoks Jonnie Boer van de Librije uit Zwolle en Sergio Herman van Oud Sluis uit Sluis. Voor het eerst is dit jaar binnen de airport-horeca een prijs in het leven geroepen voor het beste eten en drinken op luchthavens. In dit segment gaat jaarlijks zo’n zeven miljard euro om. Europees koploper is ook hier Londen Heathrow, waar in totaal zestien echte restaurants zijn gevestigd. Charles de Gaulle en Schiphol tellen elk dertien restaurants, gevolgd door de luchthaven van Frankfurt met elf. ‘De zakenreiziger hoeft geen genoegen meer te nemen met een klef broodje en slappe koffie. Ook op het gebied van horeca levert de luchtvaartsector steeds meer een totaalbeleving’, aldus Willem Starink, Divisional Managing Director van ATPI. ‘Wij zijn blij om te zien dat het echte gastheerschap weer terugkeert, iets wat onze klanten zullen weten te waarderen.’