Nieuws

Luchtverkeer mogelijk ontregeld na Brexit

Over een week zal de stemming in Westminster plaatsvinden over de door Brussel goedgekeurde overeenkomst aangaande de Brexit. In het geval van een no-deal Brexit heerst er nog veel onzekerheid over wat er zal gebeuren met het luchtverkeer tussen de EU en Groot-Brittannië, dat meldt Vlucht-vertraagd.nl. De mogelijkheid bestaat dat een Brexit niet alleen Britse luchtvaartmaatschappijen raakt, maar ook andere grote Europese spelers als Ryanair, Iberia, Vueling & Lufthansa. Passagiersrechten website Vlucht-vertraagd.nl heeft de mogelijke gevolgen van de Brexit in kaart gebracht.

De minst wenselijke situatie zal een volledige stop op het vliegverkeer tussen de EU en Groot-Brittannië betekenen. Deze situatie zal hoogst onwaarschijnlijk zijn, echter heeft onder andere Ryanair reeds een Brexit clausule opgenomen in hun algemene voorwaarden. Deze clausule stelt dat Ryanair vluchten mag annuleren, zonder dat ze daar aansprakelijk voor kunnen worden gesteld wanneer er geen overeenkomst bereikt wordt over de Brexit. Alle deskundigen zijn het erover eens dat dit scenario verre van wenselijk is en niet mag gebeuren.

Een groot risico voor Groot-Brittannië is dat zij na een Brexit niet meer binnen het openlucht verdrag vallen. Dit verdrag maakt het mogelijk dat bijvoorbeeld een Britse maatschappij als easyJet ook mag vliegen tussen twee Europese steden die beide buiten het Verenigd Koninkrijk liggen. Groot-Brittannië zal dan genoodzaakt zijn om met ieder land binnen de EU een los verdrag te sluiten om gebruik te blijven maken van het luchtruim.

De Brexit kan daarnaast nog eens grote gevolgen hebben voor bedrijven als de IAG (International Airlines Group), waar airlines als British Airways, Iberia, Aer Lingus & Vueling onder vallen, die qua kantoor gevestigd zijn in Groot-Brittannië. EasyJet heeft al stappen ondernomen en heeft het hoofdkantoor verplaatst naar Wenen uit voorzorgsmaatregel.

De aandeelhouders van luchtvaartmaatschappijen binnen de IAG-groep, zoals easyJet en Ryanair, bestaan grotendeels uit leden van buiten de Europese Unie. Voor het verkrijgen van een vergunning om vrij te vliegen binnen de Europese Unie moet de meerderheid van de aandeelhouders ook daadwerkelijk in de Europese Unie gevestigd zijn. Na de Brexit zal 70% van Ryanair in handen zijn van non-EU landen, hetzelfde geldt voor de gehele IAG groep, waar 80% van de aandelen in de handen zal zijn van non-EU landen.

Ryanair heeft inmiddels aangekondigd de aandeelhouders te willen ‘Europeaniseren’. Ze hebben reeds aangekondigd het stemrecht van aandeelhouders van buiten de EU in te trekken, wat mogelijk kan leiden tot verkoop van de aandelen van non-EU aandeelhouders. Afgelopen week zijn de Verenigde Staten en Groot-Brittannië reeds tot een akkoord gekomen, waardoor de luchtvaart tussen de twee landen gewoon uitgevoerd kan blijven worden, ongeacht de uitkomst van de Brexit.

Deze overeenkomst lost echter niet het probleem voor de IAG-groep rondom de Brexit op. Mocht de IAG-groep de Britse licentie behouden, dan kan er wel gevlogen worden tussen de VS en Groot-Brittannië, maar zal er alsnog tot een akkoord gekomen moeten worden met alle losse deelstaten van de EU. Mocht het bedrijf de keuze maken om bijvoorbeeld op een Spaanse licentie over te gaan, zal het aan de andere kant niet kunnen profiteren van de zojuist gemaakte afspraak tussen de VS en Groot-Brittannië. Los van alle onzekerheid rondom de Brexit bevestigt Enid Heenk, hoofd juridische zaken bij Vlucht-vertraagd.nl dat de rechten van de passagiers bij vertrek vanaf een bestemming binnen de EU naar Groot-Brittannië nog steeds beschermd zijn.

Hoewel er nog veel onzekerheid is over hoe een post-Brexit de UK zal functioneren, heeft Enid Heenk, hoofd juridische zaken bij Vlucht-vertraagd.nl, bevestigd dat de rechten van passagiers bij vertrek uit de EU nog steeds worden beschermd. “Een vertraagde of geannuleerde vlucht vanaf een luchthaven gelegen in de EU naar het Verenigd Koninkrijk blijft altijd in aanmerking komen voor compensatie, ook na de Brexit. Dit is bepaald in de Europese Verordening (EG) nr. 261/2004 die stelt dat passagiers vertrekkende vanaf een luchthaven gelegen binnen de Europese Unie recht hebben op compensatie bij een geannuleerde vlucht of wanneer de vlucht met meer dan 3 uur vertraging is aangekomen op de eindbestemming. De compensatie kan oplopen tot €600 per passagier”.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige bericht

Corendon vanuit Curaçao waarschijnlijk ook naar Bonaire

Volgende bericht

Easyjet: vanaf Düsseldorf naar Londen

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.