Minister Cora van Nieuwenhuizen (verkeer) zit in een lastige positie als het gaat over de groei van Schiphol en de toekomst van Lelystad Airport. Gisteren ging ze in gesprek met bewoners en ondernemers rondom Schiphol en liet weten minder pretvluchten te willen toelaten.

“We kunnen nu niet sturen op het soort bestemming. Ik wil kijken in Europees verband of het mogelijk is om de toe te wijzen slots te differentiëren naar bestemmingen die het meest aan de economie bijdragen”, zo liet Van Nieuwenhuizen weten aan De Telegraaf. Ook een luchthaven in zee heeft Van Nieuwenhuizen niet uitgesloten.

Voordat de minister in gesprek ging met vijf ondernemers en vijf onomwonden van de luchthaven (volgens een van de omwonenden “een poppenkast”) gingen enkele toeschouwers nog in discussie met haar. Volgens Jan Boomhouwer, die als omwonende in gesprek mocht met de minister, kan je helemaal geen evenwichtig beeld schetsen van de overlast en moet Van Nieuwenhuizen in de tuin of woonkamer komen zitten om het te ervaren.

Wat betreft Boomhouwer is de maat vol en kan er geen sprake zijn van extra groei op Schiphol met bijvoorbeeld stillere vliegtuigen. “Bij 500 vliegtuigen die er per dag over je huis komen, maakt het niet meer uit of ze stiller zijn. Het gaat om de aantallen.” Het kabinet gaf onlangs nog toestemming voor 40.000 extra vluchten op Schiphol, maar alleen als de overlast minder wordt. “Groei van Schiphol dient geen enkel doel als het om leefbaarheid gaat. Leefbaarheid moet maar eens een keer op nummer 1 staan en de economie moet daarop maar eens volgen. Dat hoor ik de minister nog niet volmondig zeggen”, aldus Boomhouwer.

Begin deze zomer liet Van Nieuwenhuizen wederom aan de kamer weten dat de opening van Lelystad niet kan plaatsvinden in april 2020 en moet worden uitgesteld. Een nieuwe datum is nog niet bekend. Er wordt onder andere gewacht op wat wel en niet mag van Brussel. “Misschien moeten we wachten op een volgende regering en een nieuw regeerakkoord”, zo liet Steven van der Heijden (CEO Corendon) onlangs weten aan BNR.