De Duitse regering heeft 1 september jl. besloten om een vliegtax in te voeren, waarvan de hoogte afhankelijk is van de lengte van de vlucht. Voor binnenlandse en Europese vluchten wordt € 8 gerekend, middellange afstanden € 25 en langeafstandenvluchten € 45. De Duitse regering hoopt met de vliegtax € 1 miljard op te halen voor de schatkist. Kinderen jonger dan twee, transferpassagiers en vrachtvluchten hoeven geen extra tax te betalen. De Duitse tax is van toepassing op tickets bij vertrek vanaf 1 januari 2011.

Nederlandse luchthavens als Maastricht Aachen Airport, Eindhoven Airport en Groningen Airport Eelde ruiken bloed. Onder andere de VVD fractie in Maastricht ziet kansen voor Maastricht Aachen Airport. Simona Maassen van de VVD fracties schreef eerder: ‘Luchtvaartmaatschappijen die vanuit Duitsland vliegen aan te trekken om hun vluchten vanaf MAA uit te voeren. Een impuls die MAA gezien de aanhoudend teleurstellende resultaten, vooral op passagiersgebied, goed zou kunnen gebruiken en die geen investering vergt aangezien de benodigde infrastructuur op de luchthaven reeds aanwezig is. Het zou een belangrijke economische impuls kunnen betekenen voor de hele regio en provinciehoofdstad Maastricht (naast directe en indirecte werkgelegenheid, ook toerisme, autoverhuur, hotelovernachtingen, etc). Daarnaast ligt hier een kans om het Europese imago van Maastricht te versterken, namelijk door de stad te verbinden met andere Europese steden’.

Twee jaar geleden werd in Nederland de vliegtax ingevoerd, waardoor duizenden Nederlanders ervoor kozen om vanaf Duitse luchthavens te vliegen. Het kostte de Nederlandse economie honderdduizenden euros.