De Nederlandse markt is erg belangrijk voor Beijing, dat stelt Zhao Guanchao, lid van het Beijing Municipal Commission of Tourism Development. “Het biedt veel potentie. Er komen minder toeristen uit Nederland dan verwacht, dus er zijn nog veel mogelijkheden om dat te verbeteren,” aldus Zhao. Daarom waren er dinsdag vijf vertegenwoordigers van Chinese reisorganisaties naar Amsterdam afgereisd om de reiswereld te laten zien wat Beijing te bieden heeft.

Grofweg zijn er volgens hen drie typen toeristen te onderscheiden die de stad bezoeken. Zij die komen voor de historische bezienswaardigheden zoals de Chinese Muur en de Verboden stad, degene die komen voor cultuur en de Chinese opera en acrobatiekvoorstellingen bezoeken en ten slotte de reiziger die ‘dichter bij de lokale bevolking wil komen’. Ze verblijven in hutongs, traditionele Chinese wijken met kleine huizen en smalle steegjes. Of juist in de boerendorpen die om de stad heen liggen waar ze bij families thuis verblijven. Daarnaast combineren reizigers een bezoek aan Beijing vaak met een sportevenement, zoals het Wereldkampioenschap atletiek dat eind augustus plaats vindt.

Lees het hele artikel in TravelPro 24, deze editie verschijnt woensdag 10 juni.