“De partijen die de meeste commissie geven liggen niet per se op ooghoogte bij ons op de planken. Bijvoorbeeld de brochures van TUI, die vind ik heel erg mooi en die springen eruit op de plank. Daarbij gaat het om de beleving. Ze hebben overigens ook een heel goed product, maar ze hebben niet altijd de beste commissie. We moeten er als team heel goed voor waken dat we altijd voor de optimale commissie gaan”, zo laat Karel Donkers (Directeur/eigenaar TravelXL Reisbureau de Ruwert, Oss) weten aan TravelPro.

“Vroeger was het vanzelfsprekend dat je een goede commissie kreeg, maar dat is vandaag de dag afgebrokkeld. TUI is er in feite mee begonnen door met A, B en C te gaan werken, anderen zijn gaan snijden, Thomas Cook…. Gisteren werd ik door Thomas Cook gebeld, nadat ik een reactie had geplaatst op een bericht over hun merken in hun besloten Facebook-groep. Mijn reactie was dat ik Thomas Cook niet raadpleegde, omdat te veel van hun aanbod zich in de C-categorie bevindt. Ik ga toch niet verkopen voor 7%? De autobrochures van Thomas Cook gaan direct naar het oud papier. De voetbalclub verdient aan de brochures van Thomas Cook met oud papier meer dan dat ik er kan verdienen aan commissie. Dan moet je radicaal zijn.”

Op de vraag hoe hij de toekomst van de reiswereld ziet, laat Donkers weten: “Internet heeft veel veranderd. Je moet duidelijk segmenteren en dat willen we in de reiswereld ook, maar de klant laat zich niet dwingen. Vooral het Turkije-aanbod is zo prijsgevoelig. Bij Corendon krijgen we op de meeste hotels maar 5%, dus daarom boeken we steeds meer bij de Duitse touroperator ANEX Tour die vaak goedkoper is dan Corendon en waar je als reisagent serieus wordt genomen. Ik kreeg na twintig boekingen al een mail dat ze blij waren met ons en dat ik mee mocht met een trip naar Dubai. Een courtesey behandeling bij € 100.000 omzet, een blijk van waardering is fijn.” Lees hieronder het volledige interview.