Merkloyaliteit is belangrijk in de toeristische industrie. Met loyaliteitsprogramma’s en speciale kortingen proberen touroperators en reisagenten klanten vaker terug te laten komen. Uit een rondvraag van TravelPro bij reisagenten bleek dat de klant nog steeds de beslissingsmaker is.

“De programma’s zijn voor mij geen reden om voor een bepaalde partij te kiezen. Ik ga nog altijd van de klant uit”, aldus Helen Klos (ZRA bij The Travel Club). Dit is een terugkomende mening die in de andere interviews ook naar voren kwam. Veel reisagenten kennen de programma’s en doen ook aan sommigen mee, maar als de klant een voorkeur heeft gaat die voor.

Het blijkt dat sommige programma’s te veel tijd in beslag nemen en de reisagenten deze tijd liever aan de klant besteden. Reisadviseurs vinden het vooral te lang duren voordat alle informatie is ingevuld.”Ik doe alleen mee bij programma’s waar ik weinig moeite voor hoef te doen, bij Sunny Cars gaat dit goed”, aldus een reisagent bij Toerkoop.

Veel reisagenten maken vooral gebruik van de loyaliteitsprogramma’s voor de kennis over de betreffende organisatie. Een reisagent bij TUI geeft aan: “Ik speel het reisbagagespel vooral voor de kennis, het is een goede informatiebron”. Dit geeft ook loyaliteit aan de organisatie zonder dat er een reis geboekt is.

“Ik hoop op één reserveringssysteem, waar alle prijzen van alle reisorganisaties in staan, dit zou geweldig zijn”, aldus Monique Boulee (Personal Touch Travel). Deze reactie kwam ook terug in de andere interviews. De prijzen zoals bioscoop- of eetbonnen worden meer gewaardeerd door hun kleinschaligheid en overzichtelijkheid.

Lees het complete artikel in TravelPro #47, die vandaag is verschenen.