In tegenstelling tot andere berichtgeving in de media waarin TravelBird zegt dat het bedrijf overeenstemming heeft bereikt met de SGR over het lidmaatschap, blijkt de SGR dit niet te kunnen bevestigen. “Wij doen nooit uitspraken over aanvragers of eventueel toekomstige deelnemers die niet alles op orde hebben. Dat kan voor verwarring zorgen bij de consument. Je bent pas deelnemer als alles officieel is afgerond”, zegt SGR-directeur Erik Jan Reuver.

De SGR kan ook geen antwoord geven op de vraag wanneer een akkoord met TravelBird bereikt gaat worden. “Dat ligt bij TravelBird, wanneer zij alles op orde hebben en voldoen aan alle eisen die worden gesteld, kunnen wij pas akkoord gaan.”

Prioriteit
TravelBird werd recentelijk door de ANVR op de signaleringslijst geplaatst, omdat de online reisaanbieder hun wettelijke verplichting om garanties voor consumenten te regelen, bijvoorbeeld via de SGR, niet op orde had. In een artikel op TravelPro (16 juni) liet Symen Jansma, samen met Dennis Klompalberts oprichter van TravelBird, weten te verwachten volgende week de benodigde documenten voor het SGR-lidmaatschap aan te kunnen leveren. ‘‘We moeten nu een aantal documenten, zoals jaarverslag 2013 en prognose balans en resultaat, aanleveren. We verwachten dit volgende week klaar te hebben. De ACM heeft contact met ons opgenomen. Toen ze hoorden over de status van onze aanvraag was voor hen de kous af.’’ Tot op heden is TravelBird nog niet in het bezit van een SGR-lidmaatschap, consumentengeld is dan ook niet verzekerd via welke vorm dan ook. Ondanks dat er regels en wetten ter bescherming van de consument zijn, heeft dit voor TravelBird geen prioriteit, doordat de focus vooral lag op de groei van de onderneming. De vraag rest: Met wat voor een soort bedrijf heeft de branche te maken?

ACM
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is of kan hier al een jaar van op de hoogte zijn. Maar aangezien het feit dat TravelBird ruimschoots adverteert en tv-commercials uitzendt, grijpt ACM niet in. Inmiddels vieren honderden Nederlanders vakantie in het buitenland die zij bij TravelBird hebben geboekt. Mocht er iets mis gaan bij TravelBird, dan kan de chaos nog wel eens groter worden dan tijdens het Oad-faillissement, aangezien Oad wel SGR-lid was en alles relatief snel werd geregeld. “Je zou de vraag of wij iets gaan doen, moeten omdraaien, namelijk; gaat TravelBird iets doen?”, laat Saskia Bierling (woordvoerder ACM) desgevraagd weten tegenover vakblad TravelPro. “Daarnaast willen wij benadrukken dat de consument zelf goed moet controleren of de partij bij wie de vakantie wordt geboekt wel voldoet aan de financiële garantieverplichting (bij faillissement en repatriëring) van artikel 7:512 van het Burgerlijk Wetboek. Als wij willen optreden tegen een bedrijf moeten wij hiervoor naar de rechter. Dat is een langdurig traject en boetes lossen niet per definitie het probleem op”, aldus Bierling namens de ACM.