Ryanair en Travelport hebben een distributieovereenkomst aangekondigd waarbij het aanbod van de low cost carrier alleen beschikbaar wordt gemaakt voor reisbureaus aangesloten bij Travelport. Ryanair zal dit jaar meer dan 81,5 miljoen passagiers vervoeren via 186 vliegvelden in 30 landen.
Door de overeenkomst worden de tarieven van Ryanair en de ondersteunende producten en diensten vanaf 19 maart in een gefaseerde aanpak geïntroduceerd bij de reisbureaus van Travelport. De beslissing van Ryanair om de overeenkomst aan de gaan met Travelport volgt op de lancering van het Travelport Merchandising Platform vorig jaar van Travelport. Deze technologie maakt het low cost carriers mogelijk om hun aanbod aan te bieden via een API-verbinding, waarbij hun tarieven en aanvullende diensten nog steeds op dezelfde manier weergegeven, vergeleken en geboekt kunnen worden.
Verder zullen de twee organisaties ook samen gaan werken om Travelports productaanbod te implementeren. Op deze manier kunnen de luchtvaartmaatschappijen beter controleren hoe hun vluchten visueel worden gepresenteerd en beschreven op de schermen van de reisbureaus, waardoor de presentatie meer in lijn ligt met de eigen website van de maatschappij.
Volgens Kenny Jacobs, Ryanair’s Chief Marketing, zal deze overeenkomst een belangrijke ontwikkeling voor Ryanair betekenen en voor in bedrijven in heel Europa. ‘Meer dan 22 procent van de klanten kiest al voor Ryanair voor zakelijke reizen en we verwachten dat dit percentage zal groeien, aangezien travel managementbedrijven nog meer toegang krijgen tot de lage tarieven en routes van Ryanair. Dit zal per jaar miljoenen euro’s in reiskosten besparen.’