Het is goed gebruik dat wij in het laatste nummer van het jaar terugkijken. Voor TravelPro was het een succesvol jaar. Meer lezers, meer scoops en een groter bereik. Adel verplicht gaan wij dus het komende jaar iedere week verschijnen. Vanaf deze plaats dank aan al die mensen die ons op wat voor een manier dan ook vooruit hebben geholpen.

Maar wat is succes eigenlijk waard, en is succes wel hetzelfde voor iedereen. Voor de jongere werkende generatie is succes iets doen waar je plezier aan beleeft. Daarentegen is mijn generatie opgegroeid met het dogma dat je succes aan de stand van je bankrekening af kan lezen. Succes kent vele vormen en een ieder zoekt het zijne.

In deze tijd is succes ook heel erg vergankelijk. Het ene moment ben je marktleider en het volgende moment aangeschoten wild. Waar de concurrentie vandaan komt, is niet te voorspellen. Er is een grote kans dat op dit moment ergens op een zolderkamer twee wereldvreemde jongens, zonder het nu al te weten, het reisconcept van de toekomst in elkaar aan het draaien zijn. Veel bedrijven realiseren zich dat en zijn op zoek naar die creatieve jongelingen. Op zich een goed plan, maar kunnen deze bedrijven ook de omgeving creëren waarin deze talenten tot wasdom komen? Dat is een lastige situatie, want iedereen moet wel gewoon voor negen uur op kantoor zijn. En een flipperkast staat niet op de lijst van kantoorbenodigdheden.

Volgens mij is het de kunst om zoveel mogelijk van de instelling en denkwijze van die creatieve jongelingen te adopteren. Kijk er zelf eens heel anders tegenaan en neem niet direct de spreadsheet ter hand.

Ons motto dit jaar was; doe de dingen goed en met plezier, dan komt de rest vanzelf. Redeneer niet alles kapot, een beetje op zijn Nike’s ‘just do it’. Geniet de komende dagen van het succes in 2014, dat mag best een weekje. Daarna weer gas op de plank en dingen doen die je leuk vindt.

Een heel fijne kerst en een geweldig oud en nieuw! Veel succes in 2015, wat dat voor jou ook wezen mag.

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl