Volgens TUI-topman Steven van der Heijden kan er geen enkele onduidelijkheid bestaan over wie aansprakelijk is voor alle extra kosten die deze ramp met zich meebrengt en wie deze straks moet vergoeden. ‘De DBC-regeling is daar heel duidelijk in en wat dat betreft leading. Het kan dus niet zo zijn dat er airlines zijn, waaronder KLM, die zeggen “we zien naderhand wel wie straks voor die kosten op gaat draaien”. Als wij als TUI Nederland voor gestrande passagiers bussen inzetten -zoals nu bijvoorbeeld in Barcelona het geval is- om hen zo snel mogelijk terug naar Nederland te vervoeren, zijn de kosten hiervan voor de airline waarmee de klant heeft gevlogen. Als TUI Nederland hebben wij door onze eigen airline ArkeFly natuurlijk te maken met twee situaties: aan de ene kant reizigers die een pakketreis bij ons hebben geboekt met ArkeFly als carrier en aan de andere kant mensen die een pakketreis hebben waarbij wordt gevolgen met een andere airline, In dat laatste geval verzorgen wij hulp en bijstand volgens de bestaande reisvoorwaarden, maar als het om de vergoeding gaat voor extra hotelovernachtingen, verwijzen wij naar de airline waarmee is gevlogen. Dus als het om ArkeFly-vluchten gaat, regelen wij dit alles zelf. Klanten hebben, op grond van de DBC-regeling, het recht om terug gebracht te worden. Natuurlijk is het een hele complexe situatie, maar de DBC-regeling is wel leading in deze’, aldus Van der Heijden.