Bij de collega’s van vakblad Supermarkt (www.supermarktactueel.nl) wordt er al een tijd lang aandacht besteed aan het maatschappelijke probleem comazuipen. De wetgeving op het gebied van ‘legitimatieplicht’ legt grote verantwoordelijkheden neer bij de caissière. Misschien wel groter dan deze zou moeten zijn…

Nu de examens achter de rug zijn, stappen alle geslaagden het (online) reisbureau binnen. De reisjes naar Cherso, Albufeira en Salou worden extra aantrekkelijker (lees ‘goedkoop’) voor hen gemaakt. Het zijn nog net niet zulke lokkertjes als in de supermarkt: vier kratten bier halen, drie betalen.

Wat is eigenlijk de rol van de reisagent in het gevalletje ‘comazuipen’… Als je je vmbo afrondt, ben je doorgaans zestien. Mag je in Spanje eigenlijk wel met alcohol over straat lopen op die leeftijd? Weet jij het al, reisagent? Meneer en mevrouw die zijn geslaagd zullen er in ieder geval geen seconde over nadenken, maar je mag er officieel dus geen alcohol kopen én drinken onder de achttien.

Stel je voor dat je als verkopende partij een boete krijgt omdat je een ‘examenreis’ hebt verkocht naar een bestemming waar je niet onder de achttien mag drinken of dat ouders klagen over het feit dat reisleiders kroegentochten hebben gestimuleerd en totaal geen toezicht hielden op het alcoholgebruik van de minderjarige vakantiegangers.

Maar goed, is dit een gevalletje “Als het kalf (ver)dronken is, dempt men de put?” En ligt die verantwoordelijkheid wel bij de reisagent, de touroperator of de reisleider? Arjen, piep niet zo. Je bent zelf ook jong geweest, als je wilt ‘zuipen’ doe je dat toch wel, geen reisagent die je tegenhoudt. De gezellige reisbranche ziet het wel door de vingers…of krijgt de reisagent er in de toekomst een verantwoordelijkheid bij?

Arjen Lutgendorff
a.lutgendorff@reisburoactueel.nl