Holland International, nog even en we nemen afscheid. Onlangs was ik in gesprek met reisagenten over andere partijen die verdwenen.

Denk aan Marysol, Bonair, Riant Reizen, Evenements Reizen, D-tours, Mobiplan, A-reizen, Rent a Casa, Van Ginkel, OAD Reizen, Hotelplan, Belair, Olympia Reizen, MIT Reizen, M2000, Concorde Reizen, Sudtours (oud), Club Escolette, My Way, Sonair, HTC en Eurojet.

Het zijn namen waar we als branche vaak avonden mee kunnen vullen, die zorgden voor ruimtegebrek op de schappen en de voorraadkasten tot de nok toe vulden. En misschien nog belangrijker, die zorgden voor een commissie waar je achteraf gezien blij van werd.

Afgelopen weekend hebben mijn vrouw en ik onszelf verwend. Wij waagden ons er voor het eerst aan om de boodschappen online te bestellen. Vanwege een actie (50% korting) betaalden we voor het afhalen (van de met onze bestelde boodschappen gevulde kratten) maar €1,25, een mooie meevaller. Wij konden onze tijd weer wat beter benutten en raakten niet in de verleiding meer aan te schaffen dan nodig.

Wat vraag je als touroperator/reisagent voor de werkzaamheden die je doet? Gooi je er een beetje extra ‘commissie’ op? Er zijn reisagenten die een uur, soms uren, zitten te werken en zich keurig aan de afspraken houden. Een paar procenten extra commissie vragen, het zal je maar eens gebeuren dat de klant begint te klagen…

Werk jij jezelf uren in de rondte? Ik zou zeggen, verwen jezelf ook eens met extra ‘bezorgkosten’. Kom op voor jezelf en blijf niet hangen in het verleden, hoewel ik de verhalen maar al te graag hoor.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl