Onder andere Camiel Eurlings (CEO KLM), Jos Nijhuis (CEO Schiphol) en Matthijs ten Brink (CEO transavia.com) hebben vandaag van zich laten horen tijdens de protestacties tegen een mogelijke herinvoering van de vliegtax. ”Bij de vorige invoering van de vliegtax was het gevolg dat hordes mensen honderden kilometers met de auto reden naar het buitenland om van buitenlandse luchthavens te vliegen. Als die tax toen niet heel snel was afgeschafd, dan hadden we duizenden Nederlandse banen verloren, waren er minder verbindingen geweest en had de Nederlandse economie een dure prijs betaald. De mensen die hier nu staan, hebben jarenlang een loonstop geaccepteerd en net als je licht aan het eind van de tunnel begint te zien dreigt er zo’n mokerslag in de nek te volgen. Ga ons niet met zo’n plan confronteren, want dan gaat het de verkeerde kant op”, aldus Eurlings.

Ten Brink laat tevens weten dat transavia.com het ‘gevecht’ met andere prijsvechters als easyJet en Ryanair door een vliegtax met één hand op de rug moet aangaan. Nijhuis en de directie van Schiphol liet al weten de investeringen in Schiphol op een laag pitje te moeten zetten als de vliegtax er daadwerkelijk komt. Het kabinet en de oppositiepartijen bespreken op dit moment de begrotingsplannen voor het komend jaar en de vliegtax ligt als een van de opties op de onderhandelingstafel. Op 1 juli 2008 werd in Nederland de vliegbelasting ingevoerd en een jaar later afgeschaft. Onafhankelijke rapporten, ook in opdracht van de overheid, hebben laten zien dat invoering van een vliegtax forse economische schade oplevert, verlies van banen en aantasting van het bestemmingennetwerk van Schiphol. Dit is van directe invloed op het vestigingsklimaat en de werkgelegenheid in Nederland.