De redactie van TravelPro heeft een anonieme brief ontvangen van een D-reizen medewerk(st)er met als bijlage een door D-reizen verstuurde mail met daarin de ‘Tips en Tricks’ voor een beter rendement. De afzender van de brief aan TravelPro verklaart in het begeleidend schrijven dat zij zich ernstig zorgen maakt over deze lijst en schrijft; “Als ik mijn klant moet voorliegen over het eindtotaal van zijn reservering kan ik dat voor mijzelf niet verantwoorden”.
d-reizen briefIn de door D-reizen bewuste mail, die is verstuurd op 10 november door het hoofdkantoor, wordt de bureaumanagers uitgelegd hoe zij een beter rendement in hun winkel kunnen realiseren en staat; ‘met alle goede tips is er geen reden meer om hier vanaf VANDAAG niet mee aan de slag te gaan’. Het grootste deel van de tips is bruikbaar en conform de regels, maar er staan ook voorbeelden in die echt niet kunnen en die in strijd zijn met normen en waarden, wellicht zelfs strafbaar.

Veel mensen maken nog steeds gebruik van het reisbureau omdat zij daar een vertrouwensband mee hebben. De lijst zoals de redactie van TravelPro die heeft gekregen beschadigt dat vertrouwen en beschadigt derhalve andere goedwillende reisbureaus. Ook (misbruik van) kortingen die touroperators geven aan de consument, waarna diezelfde korting verdwijnt in de zak van D-reizen, is een onderwerp waar wij D-reizen mee confronteerden.

In de categorie concrete voorbeelden viel ons de volgende tip op; “Wat ik zelf doe is de prijs doornemen, ik tel alles bij elkaar op € 880 reis plus koffer € 10 euro plus boekingskosten € 35 = totaal € 925, maar ik maak er dan 935 van….”. De exacte lijst met tips is bij ons op de redactie en deze zullen wij om geen onnodige commotie te creëren niet publiceren.

Jan van de Wouw, directeur D-reizen, reageerde desgevraagd tegenover TravelPro. Van de Wouw: “D-reizen zit in een fase waarbij we opschuiven van de laagste prijs naar de beste deal voor de klant. Wij bieden onze klant meer service en proberen dat terug te vinden in een verbetering van ons rendement. Natuurlijk doen wij dat op zo’n manier dat we dat altijd kunnen rechtvaardigen naar onze klanten. Wij zitten echter in het begin van dit traject. Het document waar TravelPro aan refereert is een document met ideeën van medewerksters dat gedeeld wordt om hiervan te leren. Het zijn suggesties die we bespreken en de zaken die onjuist zijn, halen wij hieruit. Het document is dan ook geen onderdeel van het beleid van D-reizen. Wij streven er naar de klant altijd een geweldige vakantie te geven voor een goede prijs. Wij betreuren dan ook dat dit naar buiten is gekomen en hebben nu en zeker ook in de toekomst altijd de beste deal voor onze klant in het vizier”.

De reactie van Jan van de Wouw komt volgens de redactie van TravelPro niet overeen met de toon in de interne mail, zoals die hierboven deels is afgebeeld.