Nieuws

ACM: reisaanbieders moeten beter informeren over risico’s code oranje

Deel dit artikel

Reisaanbieders moeten consumenten die een reis boeken vooraf beter informeren over de risico’s die zij lopen bij reizen naar een gebied dat een code oranje heeft. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wijst reisaanbieders op deze verplichting. Ter plekke kunnen namelijk beperkende maatregelen gelden die het vakantiegenot beperken. Consumenten lopen het risico dat zij hun boeking niet kosteloos kunnen annuleren. Consumenten hebben recht op deze informatie voordat zij een pakketreis boeken. 

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Zowel reisaanbieders als reizigers willen graag dat iedereen weer kan reizen. Maar aan het reizen naar gebieden met code oranje kleven in de huidige coronacrisis de nodige risico’s. De kleurcodes zeggen niet alleen iets over het risico op besmetting, maar kunnen ook iets zeggen over beperkende maatregelen die er gelden. Die maatregelen bieden niet altijd recht op kosteloos annuleren. Over deze gevolgen moeten consumenten informatie ontvangen van hun reisaanbieder voordat zij de reis boeken. Zodat ze deze bewust kunnen meewegen.”

Voor oranje
Voor gebieden met code oranje geldt het advies alleen daarheen te reizen als de reis noodzakelijk is. Vakanties vallen daar niet onder. Voor de coronacrisis annuleerden reisorganisatoren zelf de pakketreis als er sprake was van een negatief reisadvies (code oranje of rood). Met het voortduren van de coronacrisis wordt dit niet langer standaard gedaan. Reisorganisatoren bieden pakketreizen aan naar oranje bestemmingen als zij vinden dat de reis veilig en zonder grote beperkingen uitgevoerd kan worden. De ACM wijst de reisbranche op de verplichting consumenten duidelijk te informeren over de risico’s die zij lopen. Dit houdt in:

  • Bij een pakketreis naar een oranje gebied moeten zij informatie geven over de kleurcode en de beperkende maatregelen die ter plekke gelden. Ook moet duidelijk worden gemaakt wat de mogelijkheden zijn voor kosteloos annuleren of omboeken. Deze informatie moet duidelijk, correct en goed vindbaar zijn, zowel in het boekingsproces als op corona-informatiepagina’s;
  • Reisaanbieders zijn goed bereikbaar voor vragen en verzoeken van consumenten, vooral ook als zij reizen uitvoeren naar gebieden met code oranje;
  • Reisaanbieders zijn verplicht om tijdens de reis hulp en bijstand te bieden bij onvoorziene omstandigheden. Bij verslechterde omstandigheden op de bestemming kan dit betekenen dat de reizigers kosteloos worden gerepatrieerd.

De ACM houdt de informatieverstrekking aan consumenten in de gaten, onder andere aan de hand van meldingen. Ook roept zij reisaanbieders op die doorgaan met het aanbieden van pakketreizen naar oranje gebieden om extra flexibiliteit te bieden, bijvoorbeeld met omboekgaranties tot kort voor vertrek.

Informatie nodig voor inschatten risicoi
Consumenten die een reis boeken, moeten in het boekingsproces informatie ontvangen over de reis, de bestemming, de beperkende omstandigheden op locatie en de reis er naartoe. Met de juiste informatie kunnen zij zelf bepalen of zij de risico’s accepteren. Is de informatie onvolledig of onduidelijk, of verslechtert de situatie ter plekke, dan kan de consument zich beroepen op kosteloze annulering.

Voor consumenten die een pakketreis boeken naar een gebied met code oranje geldt dat zij:


Deel dit artikel
Vorige bericht

Transavia, ANWB en Riksja Travel investeren in startup Airtrotter

Volgende bericht

Wellbeing Director? Hoe gaan reisorganisaties om met Covid?

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.