De ACM heeft uitgangspunten voor de reissector geformuleerd voor het verstrekken van informatie bij het uitvoeren van reizen naar gebieden met een oranje reisadvies, die zij de komende periode zullen inzetten bij het toezicht op de reisbranche. 

​”Het is niet mijn inschatting dat de ACM meteen formeel zal gaan optreden tegen reisbedrijven die hun informatievoorziening nog niet helemaal op orde hebben. Behalve natuurlijk als het overduidelijk met opzet verkeerd wordt gedaan, zegt Frank Radstake van de ANVR. “Ik ga er vanuit dat een onderneming in eerste instantie informeel zal worden gewezen op een tekortkoming en er de ruimte zal worden geboden dat te herstellen.”

“De ACM houdt toezicht op de reisbranche op basis van generieke consumentenwetgeving, bijvoorbeeld de wet oneerlijke handelspraktijken én de wet op de pakketreisovereenkomst en kijkt onder meer naar (juiste) informatievertrekking en prijstransparantie. Dat laatste onderwerp kwam trouwens ook al aan de orde in het webinar over verantwoorde reclame van twee weken geleden”, zegt Radstake. “Bij het aanbieden van reizen naar bestemmingen met een oranje reisadvies verwacht de ACM dat reisondernemingen de reiziger op duidelijke, correcte en goed vindbare wijze informatie bieden over de kleurcode van het reisadvies, de reis, de situatie op de bestemming en eventuele beperkende maatregelen die op de bestemming gelden én ook de mogelijkheden voor (al dan niet kosteloos) annuleren en omboeken.”