Touroperators van de alltours Group hebben de winst weten te verhogen met 15% en verwachten in het komende boekjaar voor het eerst meer dan twee miljoen gasten. Alle bronmarkten van alltours noteren groeicijfers in het nieuwe fiscale jaar. Duitsland is met een aandeel van ongeveer 90% veruit de grootste en belangrijkste bronnenmarkt in de touroperatoractiviteiten van de alltours Group, gevolgd door Nederland, Oostenrijk en Zwitserland. In het afgelopen boekjaar lagen de boekingscijfers van alle bronmarkten gemiddeld op het niveau van het voorgaande jaar.

De groep ondervond tijdens het boekjaar met name last van vluchttekorten als gevolg van het faillissement van Germania en het in gebreke blijven van de Boeing 737 Max. “Gezien de grote uitdagingen in de luchtvaart zijn we zeer tevreden met het behaalde resultaat”, legt alltours-eigenaar Willi Verhuven uit. Voor het nieuwe boekjaar wil hij het aantal gasten met meer dan 20% verhogen. De touroperators alltours en byebye sturen wanneer het lukt om het aantal gasten met 20% te verhogen voor het eerst meer dan twee miljoen gasten per jaar op reis. De prijzen voor vakantiereizen blijven volgens alltours gemiddeld stabiel voor de zomer van 2020. Een verhoging van de belastingen die in Duitsland wordt besproken, is niet meegenomen in de berekeningen van de prijzen.

De boekingen voor het huidige winterseizoen zijn volgens alltours heel goed gestart op alle bestemmingen. Op de middellange afstand noteerde Egypte een groei van 50% en Turkije (na de hoge plus van vorig jaar) onevenredige groeipercentages van ongeveer 20%. Al met al ontwikkelt het reizen over lange afstanden zich net als Egypte in een onevenredig tempo en levert het een tastbare bijdrage aan de groei met 30%. Thailand, Indonesië en de Malediven kennen een groei van meer dan 50%. De touroperator gaat er daarom van uit dat het de winter kan voltooien met een winst van ongeveer 18%. De boekingscijfers voor de zomer laten dubbele groeicijfers zien ten opzichte van afgelopen boekingsjaar. Dagelijkse bestellingen noteren ook hoge groeicijfers met dubbele cijfers.

Met het uitbrengen van de zomerbrochure eind september had alltours haar assortiment al met 30% uitgebreid tot meer dan 20.000 hotels. Na het faillissement van Thomas Cook heeft alltours voor de winter en de zomer het aantal hotels aanzienlijk uitgebreid. Alltours heeft meer dan 90% van de exclusieve hotels van Thomas Cook in haar programma opgenomen – sommige zelfs als nieuwe exclusieve producten voor de zomer van 2020.

Het exclusieve aanbod omvat ook alltours eigen hotelmerken alltoura, sunline, Family & Friends en Luxmar, evenals de allsun hotelketen van het bedrijf met inmiddels 35 hotels op Mallorca, de Canarische eilanden en in Griekenland, waarvan het hotel Malia Beach op Kreta nog niet door allsun wordt geëxploiteerd.

Met meer dan 1,7 miljoen gasten in het boekjaar 2017/2018 behoort het bedrijf naar eigen zeggen tot de top vijf van touroperators in Duitsland en de top tien van Europa. Naast de organisatoren alltours en byebye omvat de alltoursgroep het alltours reiscentrum, het inkomende agentschap Viajes allsun en de allsun hotelketen.