Als er één schaap over de dam is dan volgen er meer, is een oud spreekwoord. In het licht dat Lufthansa per 2 juni een heffing van maar liefst € 16 per ticket heeft ingevoerd, slaat de schrik om mijn hart.

Ik begrijp dat Lufthansa liever heeft dat de consument of de retail rechtstreeks de stoelen bij hen boekt, maar dit is echt de weg niet om dat te bereiken. Lufthansa is de eerste die de heffing invoert en daarmee een bom onder het veel geprezen ‘level playing field’ legt. We kunnen er op wachten dat andere partijen heel snel gaan volgen.

Wat te doen? De klant staat centraal dus als Lufthansa de beste optie is voor de klant moet je dit wel aanbieden. Heel boos worden is ook een optie, maar niet heel erg functioneel.

In Duitsland is het veel beter geregeld als het om het ‘level playing field’ gaat, daar staat het in de wet. Niet zoals in Nederland waar wij al polderend proberen om het ‘level playing field’ in tact te houden. Natuurlijk is de ANVR woest en uiteraard zijn er alom protesten, maar het zal weinig uitmaken. Het convenant tussen de ANVR en KLM is niet meer, en deelt des gevraagd mee dat men het (nog) niet gaat invoeren.

Eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat Lufthansa een webportal speciaal voor agenten boekingen geopend heeft. De problemen zullen te zijner tijd dus niet bij retail of touroperator ontstaan, maar bij de GDS-partijen in deze wereld. Het wordt dus spannend voor Amadeus, Travelport en Sabre.

Als ik in mijn glazen bol kijk dan zie ik over twee jaar het overgrote deel van de boekingen rechtstreeks bij de airline binnenkomen, ook die van de agent of touroperator. Er was een tijd dat de GDS een technische voorsprong had en voor de airline onmisbaar, die tijd lijkt voorbij.

Ik ben benieuwd wat de volgende stap is in deze kwestie, leuk is het allemaal niet, logisch wel.

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl