De ANVR heeft een open brief online gezet voor alle reizigers die zich afvragen hoe het nou precies zit met de SGR-voucher. Er is deze week veel onduidelijkheid ontstaan na uitspraken van de Nederlandse en Europese politiek over de vouchers. Om meer duidelijkheid te creëren heeft de ANVR een brief opgesteld.

Hieronder de tekst uit de brief.

Beste klant,

De afgelopen paar dagen is er veel discussie geweest in de Europese en landelijke politiek én in de pers over vouchers die reisondernemingen uitgeven in geval van annuleringen. We kunnen ons goed voorstellen dat je je hierdoor afvraagt hoe het nu eigenlijk precies zit. Zijn je rechten als klant goed geregeld.

Om kort te gaan: ondanks alle publiciteit is er helemaal niks veranderd voor de reisvouchers die reisondernemingen uitgeven. De rechten van jou als reiziger zijn nog steeds het beste gediend als je de reisvoucher met SGR-dekking accepteert als alternatief voor een cash refund. Hoe zit dat nu precies?

Het is helder dat je als klant altijd het recht hebt om een voucher af te wijzen en een terugbetaling te vragen. Dat was zo en blijft zo. Het probleem is alleen dat het reisbedrijven nu niet lukt dat binnen de wettelijke termijn van 14 dagen te doen. En als reiziger ben je – bij faillissement van een reisorganisatie – op basis van de Europese wetgeving en de huidige SGR-regeling wél gedekt als je een Reisvoucher met SGR-dekking accepteert, maar níet gedekt als je wacht op een cash terugbetaling. Het is dus simpelweg in het eigen belang van jou als reiziger de voucher wél te accepteren.

De Reisvoucher met SGR-dekking voldoet niet alleen aan de aanbevelingen die de Europese Commissie heeft gegeven, de Commissie heeft zelfs duidelijk naar de Nederlandse situatie gekeken als voorbeeld. Ik roep je dan ook nadrukkelijk op de Reisvoucher van je ANVR-reisonderneming te accepteren.

#nudromenstraksreizen

Met vriendelijke groet,
ANVR

Frank Oostdam
Voorzitter