De ANVR heeft een open brief online gezet voor alle reizigers die zich afvragen hoe het nou precies zit met de SGR-voucher. Er is deze week veel onduidelijkheid ontstaan na uitspraken van de Nederlandse en Europese politiek over de vouchers. Om meer duidelijkheid te creëren heeft de ANVR een brief opgesteld.
Hieronder de tekst uit de brief.
Beste klant,
De afgelopen paar dagen is er veel discussie geweest in de Europese en landelijke politiek én in de pers over vouchers die reisondernemingen uitgeven in geval van annuleringen. We kunnen ons goed voorstellen dat je je hierdoor afvraagt hoe het nu eigenlijk precies zit. Zijn je rechten als klant goed geregeld.
Om kort te gaan: ondanks alle publiciteit is er helemaal niks veranderd voor de reisvouchers die reisondernemingen uitgeven. De rechten van jou als reiziger zijn nog steeds het beste gediend als je de reisvoucher met SGR-dekking accepteert als alternatief voor een cash refund. Hoe zit dat nu precies?
Het is helder dat je als klant altijd het recht hebt om een voucher af te wijzen en een terugbetaling te vragen. Dat was zo en blijft zo. Het probleem is alleen dat het reisbedrijven nu niet lukt dat binnen de wettelijke termijn van 14 dagen te doen. En als reiziger ben je – bij faillissement van een reisorganisatie – op basis van de Europese wetgeving en de huidige SGR-regeling wél gedekt als je een Reisvoucher met SGR-dekking accepteert, maar níet gedekt als je wacht op een cash terugbetaling. Het is dus simpelweg in het eigen belang van jou als reiziger de voucher wél te accepteren.
De Reisvoucher met SGR-dekking voldoet niet alleen aan de aanbevelingen die de Europese Commissie heeft gegeven, de Commissie heeft zelfs duidelijk naar de Nederlandse situatie gekeken als voorbeeld. Ik roep je dan ook nadrukkelijk op de Reisvoucher van je ANVR-reisonderneming te accepteren.
#nudromenstraksreizen
Met vriendelijke groet,
ANVR
Frank Oostdam
Voorzitter
15 reacties
reis nog niet betaald pas in juli dan eind augst naar Turkije wat moeten we doen is voor ons 5dames 55+ de 1e keer dat we gaan vliegen vanaf dusseldorf met condor en terug met sunweb
Beste ivo, ik hoop voor julie echt dat ’t toeristenseizoen weer op gang komt. Maar je snapt denk ik ook wel dat een 1,5 of 2m vakantie minder toeristen toe laat bij zwembaden, op t strand, restaurants en winkels. Hoe zie jij dat dan voor je?. Hoe schat jij de kansen in voor bv vakanties eind juni naar Turkije?
Kom vooral en lekker zeilen, flaka.nl biedt heerlijk reizen aan weg van de drukte en met ene kleine groep. het enig alternatief nu!
Beste Jacqueline, ik hoop het. Het gaat niet alleen om dit seizoen. Wioj proberen te overleven. Gezonde reisbedrijven die al jaren voldoen aan de wetgeving, prachtige reizen creeren voor een ieder, gaan misschien kopje onder zonder dat men hier alleen verantwoordelijk voor kan zijn of in mijn ogen alleen is.
Het gevolg van deze crisis kan niet alleen op het conto van de reisbranche geschreven worden. Om jouw vragen te kunnen beantwoorden zal ik in de toekomst kijken, dat kan ik echter niet. Dus uitspraken daarover doen, zijn lastig zo niet onmogelijk.
Ik wil best een poging wagen maar die is geheel op gevoel en persoonlijke titel en niet onderbouwd.
Een 1,5 economie is in mijn ogen niet de oplossing. Dit jaar wellicht gedeeltelijk. Testen is de enige oplossing. Zoveel en uitgebreid mogelijk. In Spanje hebben ze een steekproef onder 70.000 inwoners gedaan, gericht op antistoffen.
In Madrid zou 11,4% het al gehad hebben.
Dit soort onderzoek zouden ze op veel grotere schaal moeten doen. Zonder die gegevens kun je geen beslissingen nemen.
Dat is mening 1.
Mening 2. Over vakanties eind juni. Dat is over 6 weklen kan ik niets zinnigs zeggen. Het spijt me.
HGR IVO
Het is volgens mij even anders je kan je geld terug vragen ,als het bedrijf DAN failliete gaat DAN pas komt het verhaal dat de SGR het bedrag moet terugbetalen want daar betalen we altijd 2,50voor.Ik kan niet begrijpen waar die man zich nu mee bemoeit ik had in januari geboekt en zou 14 maart weg gaan 12uur van tevoren werd het pas bekend gemaakt dat het niet door ging.Nu zit ik met een tegoed bon en kan die alleen besteden bij dat reisbureau is te gek voor worden.Moest zelf mijn koffers en stoelen reserveren ,ja zeiden ze die moet je zelf terug vragen en gebruikmaken van je eigen annuleringsverzekering,nou daar heb je een eigenrisico dus dat geld ben je ook kwijt.Ik ben er klaar mee met dat gejank van al die ondernemers.
precies, boeven zijn het!
Ongelooflijk dat de europese commissie Rutte en zijn maten moeten vertellen dat er ook nog concumenten rechten bestaan, waarna Rutte zegt “dikke middelvinger” en vervolgens de europese commissie moet dreigen met stappen tegen Nederland. Zo gaan we met elkaar om in dit land. Mijn vertouwen in dit land is al een tijdje weg.
Gewoon maar hopen dat de reisorganisaties massaal omvallen en dan de vouxher inleveren bij Frank Oostdam. Ik ga er van uit dat zijn organisatie wel binnen een week terugbetaald of heb ik dat mis Frank?
Het is pijnlijk. Zeker voor de consument. Zelf ben ik werkzaam in de reisbranche. Bijna 10 jaar in januari a.s. mijn eigen bedrijf. Met heel veel bloed zweet en de bekende tranen, een prachtig bedrijf opgebouwd met 10 prachtige collega’s.
Maar sommige mensen kan dat niets schelen, kennelijk.
Van mijn zolderkamer waar ik in eind 2010 begin met het aanbieden van reizen uitgegroeid tot een medium sizes reisorganisator. Mensen prachtige reisbelevingen bieden. Waarom breng je reizen aan de man? Om mensen de mogelijkheid te geven iets te laten beleven wat bij je past. Te ontspannen en blij te maken. Dat is waar ik en mijn collega’s blij en gelukkig van worden. Tot 12 maart jl.
Wij, en met mij de hele branche, is reeds 9 weken voor nul komma nul euro ah werk. Waarom eigenlijk? Wij zijn nu van z naar a ah werken. Daar hebben wij niet voor gekozen, net zo min als de vele miljoenen mensen die de reis hebben geboekt.
De marges zijn flinter, flinter dun in de reisbranche.
Wat het SGR heeft gecreëerd op 16 maart jl. is onze reddingsboei. Een gezond initiatief. 20.000 mensen werken met passie en liefde in onze branche. Se salarissen zijn laag vergeleken met andere branches. Liefdevolle plezierige mensen. Die jou met liefde altijd geholpen hebben, toen, nu en straks.
Maar we werken in de branche omdat reizen onze passie is die we graag met ons gasten delen. Geld terug geven kan niet om de eenvoudige reden dat in ons geval vluchten en deels ook accommodaties al vooruit zijn betaald. Hebben de luchtvaart maatschappijen ons terugbetaald? Ons de reisbranche? Nee !! Behalve KLM, men vermeld keurig, na staatsteun, dat men geld gaat terugbetalen aan gasten. Wat ook nog sluik reclame is, naast het feit dat ze al gesteund worden door vadertje staat. Dat is niet correct. En de reisaanbieders? Niets krijgen wij vooralsnog.
En we werken ook al 9 weken voor nada. Waarom zouden wij voor niets moeten werken? Nu?
Wij van ons bedrijf en met mij alle medewerkers in onze branche vinden het VRESELIJK. Vreselijk dat mensen niet op reis kunnen, misschien soms zelfs voor een laatste keer. Is dit geheel aan ons te verwijten. Deze crisis vraagt om bijzondere regelgeving. Dat is gebeurd in eerste instantie. Terugbetalen kan in ons geval misschien alleen wanneer a. De luchtvaartmaatschappijen ons geld retourneren ipv vouchers b. Er arbeidskosten in rekening gebracht gaan worden aan de gast. Waarom zouden wij dit werk van het proces van z naar a voor niets moeten doen? Betalen wij 80%terug ter zijner tijd!! En betaald de gast 20% aan ons. Zo hebben wij en mogelijk de geheel reisbranche waarvan de meeste kerngezond zijn, een recht op voortbestaan. Een recht wat terecht is.
Samen uit samen thuis en in het geval van samen thuis blijven betalen de consumenten een deel voor het voortbestaan. Liever zie ik echter de staat garant staan voor de kosten die wij nu maken. Dan kan mogelijk en indien aan alle voorwaarden voldaan wordt, geld terug betaald worden. Lieve mensen, lief mens, er komt helemaal helemaal, ik herhaal HELEMAAL NIETS!!! binnen bij de reisbranche.
Het SGR dekt zelfs de garantie van je vliegticket! Waarom doen ze dat? Voor de consument. Garant staan voor de Airlines, terwijl dat misschien niet eens hoeft. Zo goed is zij voor de mensen.
Wij zijn keihard werkende mensen net als jij, jij die altijd graag met ons op reis een beleving aangaat. Wij houden van onze gasten, staan altijd klaar, en willen niets liever dan dit samen oplossen.
Er zijn zeker uitzonderingen voor mensen die het heel moeilijk hebben, financieel. Dat hebben wij ook nu. Niets komt er binnen en het gaat er met bakken uit, nog steeds! Er wordt keihard arbeid geleverd zonder daar iets voor te krijgen. Dat is en kan niet de bedoeling zijn.
Ik hoop op een brede steun, van consument, staat en wij als branche inclusief de Airlines, met respect naar elkaar met begrip en liefde, laten we dit samen oplossen en niemand pijn doen met woorden, want dat gebeurd nu teveel binnen onze branche. Samen verbinden.
#nudromenstraksreizen #samenverbinsen
Harte groet,
Ivo ten Broek
Dag Ivo, triest verhaal maar helaas geldt dat voor het merendeel van de ondernemers. Eén verschil dat vrijwel alle ondernemers pas betaald worden nadat de dienstof produkt geleverd zijn. In de reisbranche werkt dat andersom en dat is in dit geval ten nadele van de consument. Jij bent bewust het ondernemerschap aangegaan en dat is prima maar dan moet je nu niet het ondernemersrisico bij de klant leggen, dat is niet fair. Elke ondernemer, zeker in deze tijd heeft het moeilijk, jullie zijn zeker niet de enigen. En je pleit nu voor het houden van de vouchers maar welke zekerheid hebben wij als consument dan? SGR staat garant, ja , maar is nu al aan het twijfelen over verlenging van die garantstelling want dat zou kunnen betekenen dat zij straks alle kosten op hun nek krijgen en dan is SGR failliet. En wie weet hoe e.e.a. zich gaat ontwikkelen, er is ten slotte nog niets onder controle al denkt iedereen van wel. Wat als deze hele crisis nog veel langer gaat duren? Ik wil niet doemdenken maar zolang er nog niets in zicht is qua oplossing ga ik voor geld terug. Net als jullie heb ook ik er hard voor gewerkt dus dat verschil zie ik niet.
Beste H.J.,
dank je voor je reactie. Je zegt: “Triest verhaal”. je houdt een betoog vanuit jezelf zonder in te gaan op wat ik schrijf, dat is je goed recht. Het zou je sieren als je ingaat op zaken als verkapte staatsteun aan KLM. Het SGR staat garant voor pakketreizen inclusief de vluchten. De meeste luva mij’s betalen nul terug. en komen met eigen vouchers aanzetten. KLM betaald wel terug sinds enkele dagen. Alleen omdat ze gesteund worden en een soort ah bonus aanbieding van extra 15% te geven. Makkelijk praten dus. Laat de overheid opstaan voor alle bedrijven in NL die steun nodig hebben en niet willekeurig steunen. Pure willekeur.
Corona crisis heeft hgelemaal niets met ondernemers risico te maken. Ook wel Farce Majeure genoemd wereldwijd. Nieuwe regel en wetgeving is noodzakelijk en zal er komen, om de gehele samenleving te beschermen en overeind te houden. Op dit moment overlijden er veel te veel mensen aan dit vreselijke virus.
Maar waarom de economie overal op slot blijft is mijn inziens niet de oplossing. De keuze is gemaakt om niet massaal te testen in Europa, uitzonderingen daargelaten, (o.a. Ijsland), in Zweden laten ze het virus lopen. Het gaat daar net zo slechty als in de meeste EU landen die wel op slot zijn of weaar de economie is stil gezet. De kosten van het op slot gaan wegen als je groter kijkt niet op helaas en dat isw zeer spijtig, tegen de 1000’en miljarden die nu in de economie worden gestopt om bedrijven overeind te houden. Maar goed, Wie ben ik.
SGR aan het twijfelen is een aanname. Wellicht word er achter de schermen gewerkt aan een bredere oplossing met nog groter draagkracht? is ook een aanname, maar ik lees nergens dat het SGR twijfelt.
Ik wil helemaal in zijn geheel niet de consument benadelen. Laat de luchtvaartmaatschappijen en accommodaties in Europa, de reisbranche het vooruitbetaalde geld terug betalen. Dan kan de reisbranche een deel terug betalen aan de consument in mijn mening zonder de gemaakte kosten voor meerwerk. Zo leveren we allemaal in. Als jij denkt dat het terecht is dat dit ondernemers risico is, dan vind ik dat spijtig voor je om te horen. De reisbranche is oorzaak van deze crisis? Een ander argument zou ik niet kunnen noemen als het onze schuld zou zijn, dan is het boete doen door schuld. Leg me uit wat het ondernemers risico is in deze onvoorziene zaak?
Er zijn weinig mensen die denken dat het onder controle is, ik weet niet waar je dat vandaan haalt.
Dit gaat ons allemaal aan. Verder schrijf ik dat het risico verdeelt mag worden: staat, consument en reisorganisatie. Niet alleen bij de consument. Niet alleen bij de reisorganisatie. Niet alleen bij de staat. Dat heet gedeelde smart.
We gaan het zien, harte groet,
Ivo
Dag Ivo, dat woordje triest was oprecht gemeend, niet zoals je het ook uit kan leggen als zielig. Zeker niet. Ik vind het idd triest voor de reisbranche maar zoals ik al schreef dat geldt eigenlijk voor alle sectoren en ook de meeste consumenten. Als je kijkt hoe de prijzen van alles stijgen, van dagelijkse boodschappen tot verzekeren tot werkelijk alles. Bedrijven nemen geen risico meer, begrijpelijk maar de consument moet uiteindelijk alles betalen. Wij consumenten vormen tenslotte ‘de maatschappij’ . Maar, als consument moet je dat ook wel kunnen. En je geeft zelf al aan dat er grote onzekerheid is ook voor 2021 dus ik kan me voorstellen dat, als het al mogelijk zou zijn en toegestaan, mensen dit jaar overslaan om naar het buitenland te gaan.Maar, zeker gezinnen met kinderen, moeten toch wat en dus maar in eigen land. De bekende vakantieparken zijn vol en belachelijk duur. Een midweek kost vaak net zoveel als een week Griekenland. Maar die kosten moeten wel gemaakt worden wil je nog een beetje aan rust toekomen, iets waar vakantie meestal toch voor bedoeld is. Als je je geld al uitgegeven hebt aan een vakantie die door overmacht geannuleerd is kun je je niets meer permitteren. Vakantie in Nederland, al zijn het maar dagjes, zijn peperduur en zonder het reefds betaalde geld voor de geannuleerde reis niet te betalen. Vandaar dat ik pleit voor keuzevrijheid in het al dan niet accepteren van een voucher. Mensen zoals Rutte die achterloos zegt nog 5 vouchers te hebben, sorry, daar kan ik geen respect voor opbrengen. Hj kan het beter missen met zijn salaris dan de gemiddelde Nederlander. Dan wat betreft Zweden, die hebben het idd laten vliegen maar vergelijk het aantal besmette gevallen met landen uit dezelfde regio, Finland en Noorwegen en Denemarken dan zie je helaas wel dat Zweden er helaas met kop en schouders boven uit waar het de besmettingen en overlijdens betreft. Als je de diverse fora leest denken veel mensen dat er al een vaccin voor de deur ligt te wachten en ook onze eigen overheid neemt m.i. onverantwoorde risico’s door het tempo van versoepeling. Kijk in de wereld waar men al langer aan het versoepelen is en je ziet de ellende weer toeslaan. Als die tweede piek komt (en ik hoop echt van niet) dan roepen we allemaal achteraf ‘hadden we maar…..”maar dan is het te laat. En ja, ik ben het met je eens dat testen testen testen de enige manier is om een helder beeld te krijgen. Medio maart heeft het virus mij te pakken gehad en ik rij een bus met bejaarden van A naar B, gezond maar ook met onderligende ziektes. Ik had inmiddels 40 gr koorts en heb 3 GGD’s gebeld die verwezen me naar de huisarts en die zei “Uitzieken” Maar er werd niet getest. Dat is dus spelen met mensenlevens maar ja, je bent er aan overgeleverd. En nu, 2 maanden later heb ik nog steeds dagelijks klachten en met mij helaas velen met de zogenaamde milde vorm.
Dat wat de SGR betreft, onderstaande stuk stond op deze site op 15 mei, dus pas 3 dagen geleden.
SGR was van plan vandaag te laten weten of sprake zal zijn van wel of geen verlenging van de termijn (na 1 juni 2020) voor uitgifte van zogenaamde SGR-vouchers, maar is op dit moment niet in staat om een zorgvuldig besluit te nemen, laat de SGR weten.
Bij de besluitvorming spelen in ieder geval de volgende elementen een rol: Het gegeven dat door overheidsmaatregelen voor een nog onbepaalde tijd het reizen wordt afgeraden of verboden waardoor meer reizen moeten worden geannuleerd. Onder deze omstandigheden is sprake van een aanzienlijke toename van het schaderisico van SGR. De middelen van SGR zijn niet onbeperkt en van SGR kan niet worden verwacht dat zij binnen haar doelstelling meer uitkeert op vouchers dan waarvoor zij middelen beschikbaar heeft. SGR onderzoekt hiervoor momenteel mogelijke oplossingen mede in het licht van de aanbevelingen op dit punt van de Europese Commissie van woensdag jl.
Dan het ondernemersrisico. Ik schrijf niet dat de reisbranche de schuld zou zijn van wat dan ook. Ik schrijf alleen dat de ondernemers (groot en klein) allemaal het risco lopen dat er om wat voor reden, ook buiten hun schuld, iets misloopt waardoor de onderneming onderuit gaat. Dat is het ondernemersrisico waar ik het over heb. Als je redeneert dat wat ons nu overkomt buiten dat risico valt waar hebben we het dan over. Want wat voor jou als kleine ondernemer geldt, gaat ook op voor de grotere bedrijven als luchtvaartmaatschappijen, transportbedrijven, busbedrijven en zo kan ik ze allemaal opnoemen. In dit geval moet de coördinerende consument, ook wel overheid genoemd, de juiste beslissingen nemen want uiteindelijke gaan we deze ellende met z’n allen betalen, wat Hoekstra ook beweert. Maar om als niet ondernemende consument dan dubbel te moeten betalen vind ik niet reëel. Dan wordt het voortaan net als bij het OV. Ik reserveer een reis en pin pas bij het boarden want anders ben ik misschien mijn geld kwijt. Ik denk niet dat we daar naar toe moeten maar als de reisorganisaties, en dan met name de grotere, op deze manier met jun klanten omgaan dan wordt het niet anders. Voorbeeld dat je misschien gelezen hebt. Klant belt met boekingslijn van Transavia en vraagt op het veilig is te boeken voor een reis op 3 juni. “Ja hoor, geen probleem” zegt Transavia. Klant boekt, betaalt, want de reis, geen vakantie, zou binnen 2 weken plaats vinden en binnen 2 uur krijgt klant bericht dat de reis geannuleert is en hij een voucher krijgt. Ander voorbeeld. Corendon biedt, as we write, reizen aan naar Griekenland met vertrekdatum 26 juni terwijl iedereen die een beetje e.e.a. volgt weet dat Griekenland pas op 1 juli open gaat voor buitenlandse toeristen en dan nog niet eens op alle eilanden. Dan is het niet zo gek dat de consument het vertrouwen in de reisbranche verliest en hou me ten goede, ik zeg niet dat jullie zo werken maar de grote, en daar wordt toch jet meeste over gepubliceerd, verpesten het dus voor bedrijven zoals het jouwe.
Ik hoop met dit uitgebreide verhaal (veel te lang, ik weet het) duidelijk gemaakt te hebben waarom mijn standpunt en dat van velen is zoals het is.
Ik wens je alle succes in deze voor iedereen moeilijke en onzekere tijd
Groet, Hajé
Gewoon faillissement van touroperators aanvragen welke weigeren terug te betalen. Sgr moet dan altijd uitbetalen.
Probleem is mijn inziens dat sgr niet genoeg geld heeft om deze enorme claims op te vangen
Fox reizen geeft geen geld terug, alleen de voucher. Nadrukkelijk om gevraagd, maar dit doen zijn niet. Dit mag dan dus niet?
ticket of pakketreis?
Boek je zelfde reis op andere datum met voucher kan je lekker meer betalen bij sunweb, komen ze weken later met als je zelfde reis boekt op zelfde datum of week eerder of later bevriezen ze de prijs. Goed bezig ik hoop dat die reis ook geannuleerd word vraag ik mijn geld terug.