Arjen LutgendorffBlogsNieuws

Baarmoeders

De discussie dat het in de branche te vaak ‘leuk’ en ‘gezellig’ is, kreeg ik onlangs tegen me aan geslingerd. Niet voor de eerste keer, niet door dezelfde persoon. Het is dus iets waar meerdere mensen zich aan ergeren, iets dat speelt, zeker nu het nog steeds niet echt lekker loopt in de branche.

Workshops, presentatie-avonden, studiereizen, openingen, jubilea, enzovoorts. Gezellige avondjes, ik houd er wel van. Gezellig met studiereisgenoten een praatje maken, tijdens presentatieavonden vragen hoe het gaat en wat er speelt. Het is de manier om een band op te bouwen en in mijn geval ook hier en daar nieuws te scoren.

Natuurlijk, iedereen kijkt anders aan tegen studiereizen, presentatie-avonden, workshops en dergelijken. De een zegt geen woord, de ander zie je alleen aan de bar en weer een ander voert alleen maar serieuze gesprekken. Dan heb je ook nog de collega’s die altijd wel iets op of aan te merken hebben op de organisatie, reisleiding of noem maar op.

De branche is niet zakelijk bezig… Iedereen zal op die stelling verschillend reageren. Overigens zie ik genoeg in de branche waarbij men puur zakelijk bezig is, maar het is iets dat iedere lezer en reisprofessional zich als individu mag afvragen. ‘Moet ik mij professioneler gaan bezighouden met…’, bijvoorbeeld de manier waarop we weer klanten in de winkel kunnen krijgen, het is zomaar een discussie waar je het de hele dag over kan hebben.

Zonder dat ik er zelf bij ben geweest, durf ik wel de conclusie te trekken dat het tijdens de Courtesy Club heel gezellig is geweest, maar dat het er ook héél zakelijk aan toe is gegaan. Of er ook veel over baarmoeders, kinderen en echtscheidingen is gepraat, zoals tijdens veel studiereizen het geval is, heb ik niet gehoord. Daarnaast lijkt het mij overigens alleen maar goed om een luisterend oor te hebben wanneer je er tijdens een studiereis achter komt dat iemand bijvoorbeeld een scheiding achter de rug heeft.

Feestjes, studiereizen, cadeautjes, gratis drank. Wat maakt zoiets uiteindelijk de moeite waard, want het gaat natuurlijk om de handel toch? Deze week komen er 400 (!) CEO’s, managers en directies van reisondernemingen, luchtvaartmaatschappijen, relaties en business partners naar de Travel BBQ at the Beach, georganiseerd door Schiphol en de ANVR. Handelen, gezellig handelen of gaan we het hebben over baarmoeders en echtscheidingen? It’s up to you!

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl

© 2016 – 2017, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

De nieuwe ‘Hurtigruten’ brochure van Buro Scanbrit is uit

Volgende bericht

Jeroen 't Hart back in business met 'Reisburo Jeroen'

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.