Meerdere touroperators en retailers zweren bij BAM, de BAS-Afreken-Module, die door Fadiro is ontwikkeld. “Het systeem herkent direct wanneer er geld binnenkomt of wanneer een reis is geannuleerd en sluist het geld door naar de rechthebbende partij”, zo laat Theo Hoving (Algemeen Directeur Fadiro/BAS) weten aan Travelpro.

Hoe is dit systeem ontstaan?
“Het heeft met meerdere factoren te maken, maar door de coronacrisis en faillissementen is het in een stroomversnelling gekomen. Ook doordat Paul Backer van Tioga Tours het noemde in het ANVR Vragenuurtje, waardoor ik daarin een presentatie heb mogen geven. Nu begint alles serieuze vormen aan te nemen, want veel touroperators hebben interesse getoond. Veel retailers adviseren het systeem ook aan touroperators. De pilot fase waar we nu in zitten gaat goed en wordt uitgebreid met twee of drie touroperators.”

Is BAM nu wel of niet een soort derdengeldenrekening?
“Dat is het absoluut niet. BAM doet de betalingswerkzaamheden automatisch, waar de reisagent er normaliter zelf veel werk aan heeft. Iedere nacht wordt er geautomatiseerd betaalt aan (onder andere) de touroperator. Zodra de klant heeft betaald, wordt het bedrag geïncasseerd. Het betaalmoment van de klant, gebruik je als betaalmoment naar de touroperator toe.”

Wat vindt SGR hiervan?
“We hebben een presentatie gegeven aan SGR en ANVR gezamenlijk en de indruk over BAM was zeer positief. SGR gaf aan dat zij wellicht eerder risico lopen, omdat het geld eerder bij de touroperators is.”

Retailers zullen toch zeggen dat zij eerder hun geld kwijt zijn en ze zullen ook niet voor niets dat geld weleens langer vasthouden?
“Dat speelt inderdaad, maar tijdens de coronacrisis zijn er toch ook weer een aantal faillissementen geweest waarbij er nog geld bij de reisagent lag dat al bij de touroperator had moeten zijn. Vandaar dat er touroperators zijn die met directe incasso (willen) gaan werken.”

Meer lezen? Dat kan hieronder. Travelpro thuis of op kantoor ontvangen? Klik hier