Bitterzoet, aan dat woord moest ik denken naar aanleiding van gesprekken die ik de laatste tijd heb gehad…

Hoe het komt dat ik aan het woord ‘bitterzoet’ moet denken? Misschien wel doordat je het woord om de haverklap hoort. Naast de concertzaal Bitterzoet in Amsterdam en de LINDA.tv-serie ‘Bitterzoet’ vind je het woord maar al te vaak terug in recensies van concerten en televisieseries (‘het was bitterzoet’), evenals in nieuwsberichten.

Ik denk bij het woord ‘bitterzoet’ in eerste instantie aan een lied dat jullie wel kennen, in ieder geval hebben gehoord, namelijk ‘Bitter sweet symphony’ van de Britse band The Verve. Ken je het niet? Zoek het op! Het werd het bekendste nummer van deze band en ze scoorden er wereldwijd ook goed mee op de hitlijsten, maar alsof het zo moest zijn, zat er een bitterzoete bijsmaak aan. De band werd namelijk aangeklaagd, aangezien er een sample werd gebruikt waar het de rechten niet van had, waardoor ze al het verdiende geld meteen moesten afstaan…

Terugkomend op ‘bitterzoet’ en de reisbranche… Volgens reisprofessionals die ik spreek is er iets gaande in de branche, maar ze kunnen er de vinger niet op leggen. Vraag een willekeurige partij hoe het gaat en het gaat altijd goed. Ik snap dat wel. Je gaat het niet aan de grote klok hangen wanneer het iets minder gaat. Helaas komt het ook weleens voor dat mensen worden voorgelogen. Vol energie ergens (of met iemand) aan beginnen, maar er (al snel) achter komen dat iets niet zo is als werd geschetst.

Ik zal het lekker zoet afsluiten, want er is volgens mij ook daadwerkelijk reden om enthousiast te zijn. Het consumentenvertrouwen heeft in oktober de hoogste waarde bereikt na augustus 2007. Vooral de koopbereidheid is sterk toegenomen en we zijn positief over het economisch klimaat. Neem daarbij de positieve woorden van Ad Schalekamp namens NBTC-NIPO, namelijk de verwachting dat het vakantiejaar 2016 een duidelijke groei zal laten zien, en we hebben de vibe weer te pakken waar we zo lang op hebben zitten wachten. Of zit ik ernaast, cause it’s a bittersweet symphony, this life…

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl