Onlangs vloog ik voor mijn vakantie naar San Francisco. Een elf uur durende vlucht, waar ik geen problemen mee heb. Ik vind het altijd wel ontspannend en vermaak mij prima met een paar films. Het nut van wifi in het vliegtuig heb ik nooit begrepen. Aan wie moet je via WhatsApp laten weten dat je boven Groenland hangt? De mail beantwoord ik wel als de vliegtuigmodus er weer af is en de nieuwe video van de ‘wonderkids’ van tante Truus op Facebook kan ook wel wachten. Maar toen ik plaatsnam in het toestel en zag hoe hopeloos verouderd het entertainmentscherm was, dacht ik maar één ding: Waar kan ik het wifiwachtwoord vinden?

Nu klink ik misschien verwend en dat zijn we anno 2019 ook, want we bingewatchen de ene serie na de andere op Netflix en Videoland. Maar in het vliegtuig ging ik tientallen jaren terug in de tijd. Het scherm was half zo groot als een standaard tablet, het raam moest bedekt worden om nog iets te kunnen zien en het geluid kwam maar uit één oordopje. Daarnaast vraag ik mij ook altijd af hoe het aanbod wordt samengesteld, want waarom zou je van die ene spannende serie alleen seizoen 3 aflevering 8 willen zien? Geen wonder dat steeds meer passagiers een beter werkend alternatief bij zich hebben.

In plaats van te investeren in nieuwe schermen kiezen steeds meer Amerikaanse, maar ook Europese, luchtvaartmaatschappijen ervoor om de entertainmentschermen in hun nieuwe toestellen te schrappen. Volgens de airlines neemt elke passagier wel een smartphone, tablet of laptop mee aan boord. Daarom investeren ze liever in een eigen netwerk, zodat passagiers de films en series naar hun eigen apparaat kunnen streamen. Maar ook hier ben je nog afhankelijk van het aanbod van de luchtvaartmaatschappij. Waarom niet samenwerken met Netflix?

Nu weet ik dat je vooraf films en series van Netflix kunt downloaden op je apparaat, maar het zou toch ideaal zijn als je in het vliegtuig kunt inloggen met je account en het gehele aanbod kunt streamen. In dat geval mag er nog flink wat gebeuren aan de wifi in het vliegtuig. Een goede verbinding zou ook gelijk de klanttevredenheid een boost geven blijkt uit onderzoek. Sommige passagiers vinden een internetverbinding namelijk belangrijker dan maaltijden en beenruimte. De besparingen die airlines doen door de schermen te schrappen zouden ze dus kunnen investeren in een goede verbinding.

Het aantal toestellen dat op dit moment een goede verbinding heeft is nog klein. Passagiers moeten het geluk hebben om met een nieuwe toestel te vliegen, want vliegtuigfabrikanten Airbus en Boeing hebben namelijk moeite met het inbouwen van wifi in oudere toestellen. Vlieg je wel in een nieuw toestel, dan mag je vaak ook nog de portemonnee flink trekken voor een paar MB.

We moeten nog even geduld hebben voordat we net zo’n sterke verbinding hebben als aan de grond. Dus voorlopig moeten we het nog even doen met het aanbod van de luchtvaartmaatschappij, je vooraf gedownloade film of serie of gewoon met een ouderwets boek. En aan de ene kant is dat ook wel weer fijn, want voor je het weet staat naast huilende kinderen en weinig beenruimte ook FaceTimende medepassagiers op je lijstje met ergernissen tijdens een vlucht.

Dylan Cinjee
dylan@travelpro.nl