TUI heeft gisteravond tijdens een bijeenkomst met de Courtesy Club reisagenten, die plaatsvond in de Glazen Ruimte te Maarssen, de exacte invulling van het nieuwe commissiemodel uit de doeken gedaan. Iets eerder al was er overleg geweest met de directies van enkele ketens. De nieuwe commissie zal van toepassing zijn op TUI-boekingen met vertrek vanaf 1 november 2016, zo heeft TUI tegenover TravelPro laten weten.

De commissie op de producten verloopt niet meer zo zeer per vervoerscategorie als wel per productsoortcategorie. Zo zijn daar de eigen unieke hotel- & verblijfsconcepten waaronder RIU, TIME TO SMILE, Sensatori, Splashworld. Tegenover TravelPro laat TUI weten: Boekingen op deze concepten worden het best beloond. Dan is er vervolgens nog de categorie exclusieve producten en labels met inbegrip van een aantal ‘gemeengoed’ hotels, ook wel ‘commodities’ genoemd. Het laagst ingeschaald zijn de echte vechtaccommodaties, waar vele concurrenten in zitten en scherp op prijs geconcurreerd wordt, als derde categorie. Op deze laatste accommodaties staat logischerwijs de minste commissie ingecalculeerd.

In januari ontvangen de reisagenten de nieuwe
agentuurbijlages 2016/17 met nieuwe voorwaarden

Tot op heden was de commissie op (Arke) TUI producten 5% voor de retail, maar dat is van de baan. In het nieuwe verdienmodel zal voor de vechtaccommodaties ook minstens 7% betaald worden.
Voor de andere twee categorieën ligt de commissie hoger. Indien de retailer zijn verkoopassortiment zo inricht dat in die mix meer boekingen gerealiseerd worden voor de unieke concepten en de exclusieve producten, dan is er absoluut een rendabel model uit te halen. TUI heeft aangegeven juist in die categorieën de komende jaren steeds weer uitbreidingen te brengen. Ook in internationaal TUI Group verband is dit een speerpunt en worden er regelmatig nieuwe concepten gelanceerd zoals de TUI BLUE Hotels en Family Life, die in april 2016 geïntroduceerd worden.

In januari ontvangen de reisagenten ook de details over
de verwerking van de leadvergoeding per winter 2016/17

Buiten kijf staat dat de zogenaamde ‘One Brand’ strategie van TUI ook voordelen heeft voor de Nederlandse reisretail, zo laat TUI weten. Volgens de touroperator is de naamsbekendheid groter dan van welk ander reismerk in Nederland dan ook en de retailers zullen ongetwijfeld profiteren van de marketinguitingen richting consument. Ook werd hard gemaakt dat er geen prijsverschillen zullen zijn in het aanbod, ongeacht of dit op de website, via eigen retail of via een derde retailer wordt aangeboden. Dit zou consumenten onnodig in verwarring brengen.

 In februari 2016 zal de verkoop met
vertrekken vanaf november 2016 open gaan

TUIfly kijkt of Star Clas blijftEerder liet TUI al weten dat TUIfly op het seat only of flight only fors gaat uitbreiden op bestaande en nieuwe bestemmingen. Voor zomer 2016  wordt daarvoor de vluchtcapaciteit al uitgebreid naar Malaga, Mallorca, Ibiza en Faro. Interessant gegeven is dat de reisagent nog altijd 5% commissie behoudt bij TUI, daar waar losse tickets met lijndiensten of lowcost carriers verder niet of nauwelijks meer commissie opleveren voor de reisagent.

In juni worden de TUI brochures
voor winter 2016/17 verspreid

Reisagenten reageren gematigd positief. Ze willen graag zelf de effecten voor hun bedrijf doorrekenen, voordat ze er een meer uitgebreide reactie op kunnen geven. Maar er was toch opluchting te bespeuren, ook omdat een 5% niet meer aan de orde is.

Per 1 november 2016 wordt alleen
nog maar TUI als merk aangeboden

Voor een groot aantal reisagenten was deze Courtesy Club bijeenkomst de eerste persoonlijke kennismaking met Arjan Kers, General Manager TUI Nederland en met Frans Leenaars, Chief Marketing Officer voor TUI Western Europe. Het distributiebeleid in Nederland heeft de beleidsmatige aandacht van beiden. Dimitri Joannides, Sales Manager Reisbureaus  Derden presenteerde het commissiemodel aan de aanwezigen.

Regelmatig voerde de redactie van TravelPro het afgelopen jaar gesprekken met retailers die met bezorgdheid het verdwijnen van Holland International tegemoet zagen. Niet dat er iets mis was met Arke als product, en mogelijk maakt de nieuwe naam TUI het nog makkelijker om het te omarmen, maar van 5% commissie kan een reisagent niet bestaan. En bij een aantal heerste ook nog de overtuiging dat TUI tegelijkertijd op selectieve distributie zou overgaan. Er werden wel steeds denkrichtingen gedeeld en op onderdelen werd er gespard met een aantal reisagenten, maar het totaalbeeld had de reisagent niet voor ogen.

Zoals al veel eerder aangekondigd, zal het merk Holland International per 1 november 2016 verdwijnen. De zomerbrochures van 2016 zullen de laatste Holland International brochures zijn die de klant in z’n handen houdt. Voor de reisretail heeft dit behoorlijke impact, het is namelijk niet alleen het merk dat verdwijnt, maar ook het verdienmodel dat was toegesneden op de retail verdwijnt hiermee. Het enige merk dat overblijft is TUI, dat multichannel verkocht wordt. Retailers hadden al een idee welke richting TUI met de beloning uit wilde: een differentiatie in de commissie, variërend over de verschillende soorten accommodaties. Maar ook een zogenaamde leadvergoeding wanneer een gesprek met een reisagent zou resulteren in een boeking op tui.nl. Eerder werd strikt vastgehouden aan het feit dat de retailer de reis alleen met exact dezelfde prijs kan aanbieden als Holland International (en TUI) zelf. Nu kan echter wel van de prijs afgeweken worden, maar alleen naar boven; het staat de reisagent dus vrij er zelf extra marge op te zetten. Korting geven is nog altijd niet toegestaan.