Iedereen moet zijn eigen broek ophouden, dat is wat ik momenteel overal hoor. Als het even tegenzit, worden alle mooie afspraken en jarenlange samenwerkingen van de ene op andere dag opgezegd. Loyaliteit is ver te zoeken. De afgelopen week waren daar een paar mooie voorbeelden van. Het zal je niet verbazen dat ik begin met de creditcard-actie die Thomas Cook startte. Deze actie is door ons diepgaand onderzocht met als voorlopige conclusie dat 5.000.000 creditcard-houders met 8% korting konden boeken. Later bleek dit een technische fout? Het waren er máár 500.000!

Na onze publicatie is bij een collega vakblad een verhaal verschenen dat met tien minuten surfen op internet direct naar het rijk der fabelen kon worden verwezen. Om hier maar niet te lang op door te gaan, al snel werd duidelijk dat boze reisagenten zich niet met een kluitje het riet in laten sturen. Gelukkig heeft Thomas Cook besloten om met deze onzalige actie te stoppen en na uitgebreide excuses en een gezellig verkleedfeest in Spanje is alles weer zo als het was. Toch blijf ik met een vreemd gevoel zitten. Wat zou er gebeurd zijn als wij dit over het hoofd hadden gezien en goedgelovig een stukje over een beperkte actie van tijdelijke aard hadden opgeschreven?

Ander groot nieuws deze week is dat Sudtours na de winter verdwijnt uit reisbureaus. De Sundio Groep kwam er niet uit met DTA en Sudtours via die andere 40% van de reisbureaus blijven aanbieden is echt geen optie volgens Joost Romeijn, eigenaar van de Sundio Groep. Is dat fair of te weinig care?

Uiteraard alle begrip voor de keuzes die worden gemaakt. Zoals gezegd moet iedereen zijn eigen broek ophouden, dus kan de deur open voor andere (Duitse) touroperators die, nadat ze vaste voet aan de grond hebben in het reisbureau, natuurlijk ook de directe markt opgaan. En zo komt Joost ze toch weer tegen ik hoor u denken en ja, inderdaad, dat is dezelfde Joost die de gedoodverfde nieuwe voorzitter van de ANVR was. Dat is dus ook van de baan nu. Wie o wie wordt nu de voorzitter/bretels van de markt? Of is iedereen te druk met zijn eigen broek ophouden?

TravelPro, loyaal aan de reisagent.

Tom van Apeldoorn
t.van.apeldoorn@reisburoactueel.nl