Op 1 december hield CLIA Nederland haar jaarlijkse algemene ledenvergadering. Op de agenda stond onder meer de actuele politieke discussie met betrekking tot de toekomst van de cruise terminal (PTA) in Amsterdam. De wethouder van Economische Zaken in Amsterdam, Kasja Ollongren, meldde onlangs dat zij de terminal wil verplaatsen naar een locatie buiten de stad. Cruisepassagiers zouden voor veel overlast zorgen.

“De stad zou het aantal cruisepassagiers niet aankunnen en de infrastructuur van de binnenstad zou ongeschikt zijn voor de vele bussen die volgens de wethouder nodig zijn om de passagiers van de terminal naar de grachtengordel te vervoeren. Tenslotte is zij van mening dat de cruisepassagiers ook debet zijn aan de verdere verschaling van de retail in de binnenstad. Volgens Ollongren eten cruise passagiers alleen maar pizza punten en ijsco’s”, zo laat CLIA weten.

De leden van CLIA herkennen zich in het geheel niet in het betoog van de wethouder en zijn ook niet eerder op de hoogte gesteld dat cruise passagiers voor overlast zouden zorgen. “Onze cruisepassagiers besteden juist meer dan gemiddeld in Amsterdam. Verder zijn ze juist niet debet aan congestie van het verkeer, aangezien passagiers vrijwel allemaal te voet de stad in gaan. Daarnaast maakt circa 50% van de passagiers een excursie buiten Amsterdam. In totaal zijn de cruise passagiers goed voor slechts 1,5% van het totaal aantal toeristen dat jaarlijks de hoofdstad bezoekt. Indien de PTA zou worden gesloten op de huidige locatie en zou worden verplaatst naar een alternatieve locatie, wordt de druk op aanwezige infrastructuur juist verhoogd. In dat geval zullen de passagiers juist met bussen naar het centrum moeten worden gebracht”, aldus Erik Schuffel, voorzitter van CLIA Nederland.

Tijdens het havendebat wilde de wethouder geen verdere informatie vrijgeven omtrent mogelijke alternatieve locaties. Gezien de blijvende stijgende wereldvraag naar cruisevakanties, ligt het in de verwachting dat de PTA een tekort krijgt aan capaciteit. In dat geval heeft CLIA er alle begrip voor dat er een tweede cruiseterminal wordt aangelegd meer buiten de stad, welke vooral gebruikt zou kunnen worden voor zogenaamde turnaround cruises. CLIA wil er echter voor pleiten dat de terminal op zijn huidige locatie in gebruik blijft voor cruise calls met enkel transit passagiers, die voor een paar uur de stad bezoeken. Amsterdam beschikt nu over een unieke USP met een prachtige terminal vlak voor het centrum en op loopafstand van het centraal station. Het bestuur van CLIA Nederland heeft de wethouder inmiddels schriftelijk benaderd en gevraagd om een open dialoog.

Op de foto: een delegatie van de leden en geassocieerde leden die deelnamen aan de speciale CLIA bijeenkomst in Amsterdam. Tweede van rechts: Andy Harmer, Vice President Operations van CLIA Europa.