Natuurlijk is het niet goed als een bedrijf bijna dagelijks en dan ook nog eens op negatieve wijze in het nieuws verschijnt, maar net zo als bij V&D of Imtech is dat nu ook het geval bij KLM.

Echt chocolade kan ik er niet van maken, maar één ding weet ik wel; tien jaar geleden werd KLM verkocht aan Air France en sedert dat moment is zij dus een dochter van haar met alle daarbij behorende rechten.

Niets Nederlands dus meer aan bij KLM, behalve de juridische constructie die met name is opgezet om de routerechten van KLM te behouden. De regel is nu eenmaal dat je van dergelijke rechten alleen gebruik mag maken als ook de aandeelhouder van Nederlandse afkomst is.En de rest is dan ook niet meer dan het bekende ‘windowdressen’.

Onze blauwe nationale trots is slechts marketing, we zijn gewoon overgeleverd aan de willekeur van de Fransen en we weten allemaal waar dat inmiddels toe kan leiden. Maar is dat onjuist en zelfs Kamervragen waard? Nee, eigenlijk niet.

Ik ervaar dan ook een zekere hypocrisie bij dergelijke politieke vragen. Immers, de Tweede Kamer was jaren geleden vol trots en steunde alles toen KLM werd verkocht aan AF en nu staat men stoer te preken voor eigen parochie. Maar regeren was toch vooruitzien, want wat de dochter KLM nu overkomt is dagelijkse kost bij andere ondernemingen.

En ja, laten we ook niet vergeten dat als je verkocht wordt je niet veel meer te vertellen hebt en zo is het dus ook bij KLM. Het geld zal wegvloeien, arbeidsplaatsen verloren gaan, we moeten steeds vaker via Parijs vliegen en de Nederlandse identiteit, ach die komt weer terug in de mooie Delfts blauwe huisjes. Vind ik dat jammer? Ja, we hadden onze Koninklijke trots nooit zo mogen verkopen.

Blue wordt dus toch gewoon bleu.

Benno Friedberg
Friedberg & Mahn Advocaten N.V.
020-6644121 – www.thelawyers.nl