‘Wie kon donderdag jl. vermoeden dat het overgrote deel van het Europese luchtruim vijf dagen gesloten zou blijven? Niemand denk ik’, aldus Coby van Dongen, directeur van de Jong Intra Vakanties in een brief die zij vandaag naar alle reisbureaus verstuurde.

Lees hier de gehele brief. ‘Wij hebben de afgelopen dagen 24 uur per dag met man en macht gewerkt om jullie en onze gasten te woord te staan en zo goed mogelijk te informeren over de gang van zaken. Helaas was de informatie waarvan wij afhankelijk zijn van luchtvaartmaatschappijen, verzekeringsmaatschappijen, ANVR en Schiphol niet eenduidig waardoor wij de situatie van de klant per boeking moesten bekijken. Wij onderhouden zoveel mogelijk contact met klanten. Dit wordt af en toe helaas bemoeilijkt omdat niet van alle klanten de correcte gegevens (waaronder een mobiel of thuisblijverstelefoonnummer) voorhanden zijn.

Gelukkig zijn wij er wel in geslaagd om al vanaf vrijdagnacht bussen in te zetten, waardoor de eerste passagiers die in het buitenland gestrand waren, al op zondagochtend in Nederland aankwamen. Het gehele weekend reden er vanuit diverse punten in Zuid-Europa de Jong Intra touringcars om de gasten op te halen en terug naar huis te brengen, dit is ook vandaag nog aan de orde.

De vulkanische aswolk heeft ons allemaal letterlijk voor het blok gezet en dit heeft op jullie, op onze gezamenlijke gasten, op onze leveranciers en op ons een grote impact. Via dit bericht willen we jullie laten weten dat wij alles uit de kast halen om zo goed mogelijk voor onze gasten te zorgen, en de informatie zo compleet en correct mogelijk over te brengen.

Het is een situatie waarin we allen begripvol en flexibel met elkaar om dienen te gaan om het beste voor onze klant eruit te halen. Ons calamiteitenteam blijft zich inspannen om onze gestrande gasten met raad en daad bij te staan. Het specifiek geopende telefoonnummer voor deze ongekende calamiteit, is zo’n 400 tot 600 keer per dag gebruikt.

Met jullie hopen we dat binnen niet al te lange termijn het luchtruim weer geheel open mag en de vluchten weer volgens dienstregeling hervat kunnen worden. Ook dan zullen wij samen met jullie de belangen van onze klanten hoog in het vaandel stellen!

SAMEN STERK!’

Coby van Dongen