“Een derde partij berekend vaak boekingskosten, ze berekenen vaak hogere bedragen voor je bagage, je stoelreservering, dus ja, het voegt weinig toe en je bent vaak meer geld kwijt. Een vliegticket kan je het beste rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij boeken”, aldus Babs van der Staak (Consumentenbond) die bij EenVandaag tips geeft aan mensen die het reizen weer willen oppakken en willen voorkomen dat ze met de financiële brokken blijven zitten.

Van der Staak komt aan het woord in een item dat draait om het verdwenen geld dat luchtvaartmaatschappijen aan D-reizen betaalde na de uitbraak van de coronacrisis, maar waarvan consumenten die vliegtickets boekten bij D-reizen nog niks hebben gezien. “Wanneer je rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij boekt, dan zit er niemand tussen als er iets misgaat, als er iets verandert, als de reis wordt geannuleerd, want dan moet je toch bij de luchtvaartmaatschappij zijn”, aldus Van der Staak.

“Als je iets wilt boeken, boek dan een pakketreis. Met een pakketreis ben je extra gedekt. Als je op vakantie bent en de situatie wordt daar onveilig, dan heeft de reisorganisatie de verantwoordelijkheid om je terug te halen. Ben je nog niet op reis en de bestemming wordt onveilig, dan moet de reisorganisatie de reis annuleren en heb je recht op je geld terug binnen veertien dagen. Ook bij faillissementen heb je bij pakketreizen veel meer zekerheden.”