De werkgevers in de Passagiers en Bagageafhandelingssector (m.u.v. KLM) en FNV Luchtvaart hebben de eerste cao voor deze veelbesproken sector afgerond en ondertekend. Hiermee hebben de werkgevers samen met FNV Luchtvaart een stevig fundament gelegd onder de toekomst van deze bedrijfstak.

In de nieuwe cao staan voor alle bedrijven bindende afspraken over salaris, onregelmatigheid- en overwerktoeslagen en reiskostenregelingen, arbeidstijden en verlof. Daarnaast zijn er ook afspraken in opgenomen over zaken als planning, roosters en werkdruk.

CAO
Werkgeversvoorzitter Michel van de Stolpe: “Omdat de moordende prijsconcurrentie tussen afhandelingsbedrijven op Schiphol ten koste ging van de arbeidsvoorwaarden van onze medewerkers, moest er iets gebeuren. Samen met FNV Luchtvaart is het initiatief genomen om te komen tot een fatsoenlijke, algemeen verbindende cao. Met deze cao is er een nieuwe norm gesteld en kunnen we de race-naar-de-bodem achter ons laten. We zijn ervan overtuigd dat onze bedrijfstak hierdoor nog aantrekkelijker wordt voor bestaande en toekomstige medewerkers.”

Zekerheid
FNV Luchtvaart bestuurder Jaap de Bie: “‘Het is mooi dat er nu een sector cao is voor deze werknemers. Zij zorgen dat passagiers en hun bagage goed en veilig aan boord van het vliegtuig komen. Iedere dag weer helpen zij duizenden reizigers met inchecken, informatie, boarden en hun bagage. Omdat de salarisschalen flink gaan groeien en de concurrentie op arbeidsvoorwaarden stopt, krijgen zij een stuk meer zekerheid en hebben zij perspectief op een betere toekomst.’” Zijn collega-bestuurder Stijn Jansen vult aan: “Omdat het een geheel nieuwe cao betreft, hebben we na het onderhandelingsakkoord van dit voorjaar maandenlang doorgesproken over de precieze formulering van de details, de puntjes op de í’. Maar nu ligt er een cao waar we trots op mogen zijn.”