Vandaag neemt Thalys officieel haar nieuw ontworpen trein in gebruik. De trein biedt 28 extra zitplaatsen, 15% meer bagageruimte en een nieuw bargedeelte. Bovendien verlaagt de grotere capaciteit de CO2-uitstoot per kilometer per passagier.

Met de upgrade van de treinstellen speelt Thalys nadrukkelijk in op de toekomst van internationaal spoorwegvervoer. Het doel van de renovatie was het vergroten van de capaciteit met 28 zitplaatsen met behoud van het hoge comfortniveau. Om zo veel mogelijk te kunnen voldoen aan behoeften van reizigers vroeg Thalys 5000 klanten om input.

Meer ruimte
Er is 15% extra bagageruimte en het nieuwe bargedeelte, de ‘Kiosk’, is volledig heringericht en aangepast op de huidige wensen van reizigers. Drank- en snackautomaten zorgen voor een flexibel aanbod om mensen, onafhankelijk van de bestemming en het tijdstip, snel te kunnen bedienen. Met deze nieuwe trein zet Thalys een volgende stap om reizigers een milieuvriendelijkere reis aan te bieden. Sinds 2020 rijden Thalys-treinen voor 100% op groene energie. Bovendien zijn ze nu ook uitgerust met leds om het gebruik van elektriciteit te besparen. Daarnaast worden in de wc’s van het nieuwe treinstel geen chemicaliën meer gebruikt. Single-use plastic wordt stapsgewijs vervangen door duurzame alternatieven en de grotere capaciteit van de treinen maakt het mogelijk de CO2-uitstoot per km per passagier aanzienlijk te verminderen.

Bertrand Gosselin, CEO van Thalys: “De afgelopen 25 jaar heeft Thalys aanzienlijk bijgedragen tot het versterken van de banden tussen Europeanen. We zijn enorm trots dat we vandaag onze nieuwe trein in gebruik kunnen nemen: wederom een betrouwbaar en milieuvriendelijk vervoermiddel. Deze trein staat symbool voor de ambitie van Thalys om zich telkens te blijven vernieuwen en om aan behoeften van moderne reizigers te kunnen voldoen. We gaan door met de ontwikkeling van het Europese spoorwegvervoer.”

Heike Luiten, directeur NS International: “We ontvangen de vernieuwde Thalys vandaag met open armen op Amsterdam Centraal. Een veelbelovende stap in de verdere verbetering en uitbreiding van internationaal treinverkeer. Ook in de toekomst verbinden we zo nog meer internationale treinreizigers op een comfortabele en klimaatvriendelijke manier met elkaar.”

De eerste trein rijdt vooralsnog op het traject Amsterdam-Parijs met stops in Parijs, Brussel, Antwerpen, Rotterdam, Schiphol-Airport en Amsterdam. De Duitse route van Parijs naar Dortmund via Brussel, Luik, Aken, Keulen, Düsseldorf, Duisburg en Essen zal volgens planning in 2022 in gebruik worden genomen. Naar verwachting zal het project in 2024 afgerond worden.

    FACTS AND FIGURES

  • 28 extra zitplaatsen
  • 22 schermen met real time reizigersinformatie
  • 7,5% meer zitplaatsen
  • 288 zitplaatsen in Standard
  • 111 zitplaatsen in Comfort en Premium
  • 15% meer bagageruimte
  • 5.000 klanten om input gevraagd voor renovatie
  • 240 m² vloerbedekking
  • 150 m² stof gebruikt
  • 850 m² naaldwerk (muren en plafonds)
  • 14 biologische producten verkrijgbaar in de Kiosk
  • 8462 uur creatie / brainstormen