Versoepelde reisadviezen, iets waarvan je zou verwachten dat zowel consument als reissector juichend op de stoelen zou gaan staan, voelt aan als een overwinning van het Nederlands voetbal elftal. Je weet van tevoren dat ze niet de hoofdprijs gaan pakken…

De consument is bang voor een knipperlicht zomer. Inderdaad, zoals de fruit joy reclame uit de jaren ’90. Knipperlicht-Griekenland heeft geen goed gedaan bij Nederlanders die naar het buitenland wilden om vakantie te vieren.

Ik denk dat Jan Mulder een hele aflevering van De Wereld Draait Door had kunnen vullen met zijn rubriek van weleer, ‘De ergernissen van’, over vakanties en de reissector.

Dan komt Hart van Nederland nog met het artikel dat twee derde van de Nederlanders niet begrijpt welke papieren nodig zijn wanneer ze op vakantie willen. Op zich denk je bij zo’n bericht dan; even een reisprofessional inschakelen en klaar is Kees, toch?

Alle kranten schrijven vervolgens nog met een kwade pen over de vakantie vierende jongeren die corona mee naar Nederland zouden nemen.

Terwijl veel Europese landen op geel en groen staan, zijn de ogen gericht op de financiële herstructurering van de sector. Gaan veel partijen wel of niet over tot directe incasso?

Toch merk ik dat er wel degelijk sprake is van optimisme. Naast de vele negatieve woordenwisselingen over elkaar, was er in de rechtbank ook een vleugje positief te bespeuren, want ‘zowel Sunweb als Corendon zitten weer op het boekingsniveau van voor corona en de vooruitzichten zijn beter dan ooit’.

Toch is de boodschap van ANVR-directeur Frank Oostdam precies het tegenovergestelde. In de reissector is absoluut geen hosanna-stemming. Hij zal zich nog vaak melden in de media en bij politici. In politiek Den Haag hebben ze het maar druk met de reissector. Hoe de vlag erbij hangt in Den Haag? Juist: geel en groen. Zullen zij zich al aan de reissector ergeren?

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl