Nederland is de belangrijkste markt voor het Duitse incoming-toerisme. Met een toename van 1,8% in de eerste zes maanden van het jaar laat deze markt een stijgende lijn zien. De grootste stijgers zijn Polen (plus 13,3%), Tsjechië (plus 11,9%) en Roemenië (plus 11,5%). Groot-Brittannië (plus 5,7%) en Rusland (plus 5,9%) presteren ook bovengemiddeld.

“Duitsland blijft voor Nederlanders populair, mede dankzij de nabijheid, de gastvrijheid en de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding van het vakantieland Duitsland”, aldus Michaela Klare, directeur van het Duits Verkeersbureau in Amsterdam. Met thema’s als ‘Actieve vakanties’, ‘Gezinsvakanties’, ‘Stedentrips’, ‘Kerstmarkten’ en ‘Wintersport’ wil het Duits Verkeersbureau dit jaar de positionering van Duitsland als veelzijdige reisbestemming verder versterken. Daarnaast wijdt het Duits Verkeersbureau een speciaal themajaar aan de Duitse keuken.

Vakantieregio’s in Duitsland hebben in het eerste halfjaar van 2018 bijzonder geprofiteerd van de groei van het incoming-toerisme. Dat blijkt uit gedetailleerde overnachtingscijfers van het Statistische Bundesamt. Meer dan 60%t van de 1,7 miljoen extra buitenlandse overnachtingen in het eerste halfjaar is afkomstig uit de Europese landen.

Van januari tot en met juni 2018 werden er 38,6 miljoen internationale overnachtingen geboekt in accommodaties met minimaal tien bedden. Dat komt neer op een stijging van 4,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Procentueel was de stijging van het incoming-toerisme het grootst in Brandenburg (plus 13%), Saksen (plus 12%), Beieren en Mecklenburg-Vorpommern (plus 8%), Sleeswijk-Holstein en Hessen (elk plus 7%).

“Het voorseizoen is de ideale periode voor een korte vakantie. Toen was het al prachtig weer. Dat heeft de toenemende populariteit van Duitsland als vakantiebestemming een extra impuls gegeven. Daarvan heeft met name de incoming-balans van de noordelijke en oostelijke deelstaten geprofiteerd”, aldus Petra Hedorfer, bestuursvoorzitter van de Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).

Duitsland telt sinds eind 2017 maar liefst 300 sterrenrestaurants, meer dan ooit tevoren. Met elf driesterrenzaken neemt Duitsland na Frankrijk inmiddels de tweede plaats in binnen de culinaire top van Europa. Wat het land als culinaire bestemming verder uniek maakt, is de regionale verscheidenheid. Die weerspiegelt zich in een grote rijkdom aan traditionele lokale gerechten en streekproducten.