Erik Jan Reuver (directeur SGR) laat aan TravelPro weten dat het rustig is bij SGR op kantoor. “Blijkbaar is de communicatie omtrent onder andere het Corona-voucher duidelijk voor zowel reisprofessional als consument”, aldus Reuver, die onder andere bij televisieprogramma Radar al uitleg gaf over het Corona-voucher.

Wie nog vragen heeft over onduidelijkheden met betrekking tot de Corona-voucher kan volgens Reuver het beste naar de veelgestelde vragen kijken op de website van het garantiefonds. “Alles staat er zo duidelijk mogelijk uitgelegd met in het achterhoofd de consument die graag in jip-en-janneketaal wil begrijpen wat de bedoeling van de voucher is.”

Wijn cadeau doen? DeWijnsite.nl is gespecialiseerd in het versturen van wijncadeaus door Nederland!

De voordelen van de Corona-voucher worden ondertussen door iedereen aan de man gebracht. Vandaag adviseerde ook het Ministerie van Economische Zaken aan consumenten om de Corona-voucher te accepteren. Reizigers kunnen met de voucher de geannuleerde reis op een later tijdstip opnieuw boeken en alsnog op vakantie gaan. Ook ben je als reiziger met de Corona-voucher er zeker van dat je reissom veiliggesteld is mocht je reisorganisatie in financiële problemen komen.

Tekst gaat verder onder de tweet.

Ook de ANVR helpt reisprofessionals met het aan consumenten uitleggen van de voordelen van de Corona-voucher. Op het ledengedeelte van haar website plaatste de brancheorganisatie een brief die reisprofessionals kunnen gebruiken om naar klanten op te sturen. Voor de SGR-directeur, die de brief nog niet had gezien, een duidelijk verhaal voor consumenten. Naast ANVR is er ook nog de ACM die klanten wijst op alle voordelen van de Corona-voucher.

Ook de nadelen voor wie de Corona-voucher weigert worden steeds duidelijker. Reuver: “Het klopt dat consumenten een Corona-voucher mogen weigeren, maar dan moet je minimaal zes maanden wachten op je geld en is er geen garantie van SGR. Ook de ACM heeft dat benadrukt. Op de ACM website staat: ‘Als de consument uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisaanbieder die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen, uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher’.”

Mocht het gebeuren dat een consument de Corona-voucher weigert en de (bij SGR aangesloten) reisorganisatie gaat failliet voordat de consument zijn/haar geld terug heeft, dan kan deze consument het geld op zijn/haar buik schrijven. Op de vraag of dat niet vreemd is, omdat die consument misschien wel bewust heeft geboekt bij een SGR-deelnemer, laat Reuver weten: “Zo is de garantieregeling, die ziet alleen op reizen die niet kunnen worden geleverd bij een faillissement, niet op aanspraken bij annulering. De Corona-voucher is in het leven geroepen, zodat reisorganisaties niet in de financiële problemen komen door massale terugbetalingsverplichtingen tijdens de coronacrisis. Mocht er onverhoopt toch een reisorganisatie failliet gaan, dan betalen wij als SGR geld terug aan consumenten die de Corona-voucher hebben geaccepteerd. Heb je de Corona-voucher niet geaccepteerd en de reisorganisatie gaat failliet, dan krijg je je geld in principe niet meer terug.” Reuver benadrukt zowel reisprofessionals als consumenten om naar de ‘Veelgestelde Corona-vragen’ te bekijken op de website van SGR.