Toerkoop en TravelBird starten een pilot: klassiek meets deugniet.

Wat vandaag hip is, is morgen al weer old school. De wereld is aan het veranderen en dat geldt ook voor de reisbranche. Dat weten we allemaal. Voor de meest traditionele reisbureauketen was dat dé reden om op zoek te gaan naar een hippe impuls en vond dat bij het enfant terrible van de branche.

Na een ellenlange strijd is TravelBird eind vorig jaar (eindelijk) aangesloten bij SGR, een lidmaatschap bij de ANVR laat nog op zich wachten. Opvallend is de samenwerking met Toerkoop wel te noemen, want de heren van TravelBird leken zich altijd voornamelijk op b2c te richten. Nemen de boefjes met deze stap weer stiekem een zijstraatje (richting de retail), zoals ze eerder ook al een samenwerking met Makro aangingen?

Maar waarom Toerkoop? Ziet TravelBird een soort ontwikkelingsproces in deze organisatie? Als ze de traditionele reisbureauketen voor zich kunnen winnen, moet iedereen om te turnen zijn? Volgens Toerkoop wordt er met deze pilot een nieuwe doelgroep aangeboord. Maar weet die groep consumenten hun weg niet zelf te vinden naar TravelBird en dergelijke hippe ketens?

Daarnaast moet er iemand bij Toerkoop hebben geroepen: ‘Jongens, laten we eens hip doen’. Dat kan niet anders, anders zouden ze waarschijnlijk niet met de Birdies in zee zijn gegaan. Deze combinatie verwacht ik namelijk niet meteen met die ietwat degelijke groep ondernemers.

Hip doen, is tegenwoordig namelijk heel erg in. Mensen die hip doen, worden zelfs hipsters genoemd. Alhoewel die term ook al weer uit schijnt te zijn. Mannen met een ‘man bun’, baarden en houthakkersblousen en vrouwen met een half knotje op hun hoofd, een grote bril zonder sterkte, een septumpiercing en skinny jeans.

Ik zie de uniforme kleding in de Toerkoop-reisbureaus al voor me.

Arke (en vanaf 1 oktober TUI) eat your heart out.

Sharon Evers
sharon@travelpro.nl