De steden van Noord-Engeland – Hull, Leeds, Manchester, Liverpool en NewcastleGateshead – kondigen vandaag de lancering van een nieuwe multi-city toeristische belevenis in samenwerking met reisorganisatie House of Britain aan: de ‘North of England City Experience’. Deze belevenis is op maat gemaakt voor de Nederlandse markt.

Alle vijf de steden zijn voormalige industriesteden die hun karakter daaraan te danken hebben en vandaag de dag een dynamische en culturele opleving doormaken. Door middel van kunst, muziek, theater, architectuur, restaurants, nachtleven en evenementen bruisen de steden met activiteiten die plaatsvinden in de verschillende gerenoveerde industriële omgevingen. Elke stad is van nature uniek en heeft haar eigen persoonlijkheid. Wie alle steden combineert tijdens een reis die gemakkelijk per trein afgelegd kan worden geniet van het rijke culturele aanbod en het beste wat de steden in Noord-Engeland te bieden hebben.

Het concept is ontwikkeld na een uitgebreid onderzoek onder een groep ‘buzz seekers’ van 25 tot 45 jaar in Nederland. Het North of England City Experience project wordt begeleid door Marketing Liverpool namens het collectief ‘Cities of Northern England’ waarbinnen de volgende Destination Marketing Organisations actief zijn: NewcastleGateshead Initiative, Visit Hull and East Yorkshire, VisitLeeds, Marketing Manchester en Marketing Liverpool. Het project wordt officieel gelanceerd op de Vakantiebeurs in Utrecht op 9 januari 2019. Reispakketten zijn beschikbaar op de website van House of Britain.

Chris Brown, Directeur van Marketing Liverpool: “Doordat slechts 50% van de buzz seekers tot op heden Noord-Engeland hebben bezocht, ligt er een enorme mogelijkheid om onze Europese buren te inspireren om over te komen en de ‘North of England City Experience’ te maken. Met makkelijke verbindingen naar onze luchthavens en havens en ieder uur een vertrek van de Transpennine Express is het een toegankelijke en voordelige manier om indrukwekkende, culturele hit te krijgen. Alle steden liggen dichtbij elkaar, zijn goed te voet te ontdekken en bieden een scala aan accommodaties, winkelmogelijkheden en een lokaal culinair aanbod. Waarom zou je nog wachten om de transformatie met eigen ogen te zien en de cultuur, het erfgoed, de geschiedenis, de vernieuwing en transitie van de Noord-Engelse steden zelf te ontdekken.”

Aad van Duivenbode, Directeur van House of Britain: “Met dit nieuwe, bruisende 5-steden-programma, inclusief treinverbindingen van stad tot stad in het Noorden van Engeland, verwachten we nieuwe bezoekers uit Nederland aan te trekken. In samenwerking met P&O Ferries als belangrijkste vervoerspartner naar het noorden vertrouwen we erop dat het een groot succes gaat worden. Onze klanten kunnen ervoor kiezen om alle steden te combineren in één reis, maar we kunnen ook op maat gemaakte reizen maken.”