Bij de zomerhit ‘Ik ga zwemmen’ heb je het idee dat je naar iets luistert wat je al eens eerder hebt gehoord. Datzelfde idee krijg ik een beetje bij het klimaatrapport.

In 2013, slechts acht jaar geleden schreef ik in mijn column ‘Plofvakantie’ nog: ‘De plofvakantie zal toch niet verdwijnen?’ En zie vandaag de dag, de plofvakantie is nog alive and kicking. Ik weet het, het klimaatprobleem wordt al tientallen jaren beschreven, maar op de één of andere manier krijg je dit jaar het idee dat zelfs de mensen die zich nog niet in de problematiek konden wakker zijn geworden. Ik herinner mij nog een ANVR-Congres in Belfast waar deelnemers werden overspoeld met de rampspoed die de aarde zou treffen en waar de reissector meer verantwoordelijkheid voor zou moeten nemen. Hoongelach was soms hardop in de zaal te horen.

Terwijl ik mij juist in deze tijd kan voorstellen dat je als reisondernemer totaal geen zin hebt in duurzaamheidsverhalen. Helemaal niet als je afscheid hebt genomen van collega’s, je huis hebt verkocht en je pensioen hebt opgemaakt. Meer aandacht voor duurzaamheid. Je ziet het als het ware als een rivier door de Nederlandse dorpen en steden stromen.

Waar de een alles doet voor een duurzamere wereld, zal het de ander een zorg zijn. Het kan, dus ik doe het. Er is vraag naar, dus er is markt voor. Dat idee. Vliegtickets vanaf € 29, ‘Massa is Kassa’, vinden dat ‘we’ in Nederland al genoeg doen en met het vingertje wijzen naar andere landen. Het zal de komende weken geen enkel probleem zijn om iemand te vinden die de aandacht voor het klimaat(rapport) met betrekking tot de reissector too much vindt.

Je moet in deze bizarre tijden ook een beetje lol kunnen hebben met elkaar. Genieten van een jak kus si (bubbelbad) bij Center Parcs, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Wie in de reissector kreeg er geen brief?! In de file naar Zuid-Frankrijk. Meerdere keren per maand naar kantoor in Zürich. Een weekendje shoppen in Milaan of als het weer kan, een weekendje shoppen in New York City, een (mini) cruise in de Cariben of dus op Chersonissos, in een propvol zwembad ‘Ik ga zwemmen’ met elkaar zingen.

Is het klimaatrapport net als ‘Ik ga zwemmen’ dé zomerhit voor de reissector? Of de zoveelste momentopname, een eendagsvlieg?

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl

 

Deze column komt uit TravelPro #34.