Schiphol werkt al enige tijd aan een nieuwe pier. De ingebruikname van deze pier stond oorspronkelijk eind 2019 gepland. In de nieuwe planning is dat december 2020. De pier wordt maximaal flexibel inzetbaar door onder meer de aanwezigheid van voorzieningen voor grenscontrole en security filters. Hiermee kunnen alle typen passagiers (Schengen, Non-Schengen, gescreend en niet gescreend) worden gefaciliteerd.

Daarnaast bouwt en verbouwt Schiphol op veel terreinen om zo de kwaliteit, service en veiligheid van de luchthaven te verbeteren. De capaciteit voor luchtvaartmaatschappijen en passagiers blijft ongewijzigd gedurende deze bouwwerkzaamheden. Wel kunnen de werkzaamheden zichtbaar zijn voor wie op Schiphol komt. Om in Vertrek 1, voor vluchten naar Schengenlanden, voldoende ruimte te bieden aan alle passagiers, plaatst Schiphol een extra verdieping. Op deze zogeheten mezzanine komen, net als in Vertrek 2 & 3, de security lanes.

Vertrek 1
Schiphol breidt direct het aantal lanes uit en voorziet deze allemaal van CT-scans. De mezzanine van Vertrek 1 wordt verbonden aan die van Vertrek 2, waardoor er een gecombineerde ruimte met 35 security lanes ontstaat. Door de extra verdieping komt er op de begane grond meer ruimte voor de check-in. Om de security lanes op de eerste verdieping te realiseren, zijn de businessclass lounges een verdieping hoger geplaatst en tegelijkertijd uitgebreid. Ook vergroot Schiphol het winkel-, horeca- en passagiersgebied van Lounge 1. De bouw van de mezzanine ligt op schema. De geplande ingebruikname is medio 2020.

U-Platform
Mede doordat op Schiphol het maximum aantal vliegbewegingen is bereikt, zetten luchtvaartmaatschappijen steeds grotere vliegtuigen in. Het aantal gates dat deze wide-body vliegtuigen kan faciliteren is echter beperkt. Het kan dus voorkomen dat een of meerdere wide-bodies tijdelijk geparkeerd moet worden als er geen plek is aan de gate. Met de uitbreiding van het U-platform breidt Schiphol tussen nu en 2020 het aantal parkeerplekken voor dit type vliegtuigen uit naar 11.