Beste Nederlanders, vakantiegangers, reizigers… Kijk alstublieft door de negatieve berichtgevingen over de reissector in de mainstream-media heen. Nederland zou eens wat meer liefde moeten tonen voor de reissector. Ja, aan de reisondernemers en mensen die werken bij bekende en ‘onbekendere’ reisbureaus, touroperators, airlines, tourist boards, vakantieparken, hoteliers, autoverhuurbedrijven, airports, reisgidsen, huisjesverhuurders en alle aanverwante leveranciers. Zie de reissector als een grote familie, sportclub, theatergezelschap, community. Als er één sector is die de kerstgedachte uitdraagt, dan is dat wel de reissector. De aderen van reisprofessionals ademen ‘all you need is love’.

Zoals zoveel Nederlanders denkt de gemiddelde reisprofessional terug aan 2020 met een brok in de keel, met tranen, verdriet, onmacht, woede, angst en/of ongeloof. De collega’s die overleden zijn, de collega’s die ernstig ziek zijn (geweest) en de collega’s die hun baan hebben verloren. Ruim een derde van de banen in de reissector verdwijnt! Mannen en vrouwen, vaders, moeders, broers, zussen, maar ook collega’s die jarenlang met elkaar hebben samengewerkt, als vrienden, vriendinnen, familie. De mensen met wie je door de jaren heen zoveel mooie herinneringen hebt gemaakt, verdwijnen (vaak onverwachts) uit je werkzame leven.

Tekst loopt verder onder de video.

2020 was voor de Nederlandse reissector een grote ramp (die maar door blijft gaan). Reizen annuleren, winkels sluiten, negatieve reisadviezen, de lockdowns, quarantaine, wachten op financiële hulp, reizen annuleren, onzekerheid en als ‘kers op de taart’ kreeg de reissector van alle sectoren de allerlangste lockdown met een toefje beschuldigingen van heb ik jou daar en de Consumentenbond die maar al te graag op de hoogte wordt gehouden over reisorganisaties die iets fout doen. Laatst kwam op YouTube het lied ‘Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder’ voorbij (ja, dit is wel een hele mooie versie). Ik dacht: dit lijkt ook wel geschreven voor en over hoe de Nederlandse reisprofessional zich voelt in 2020. Zing vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder, niet zonder ons…

Tekst loopt verder onder de video.

Overigens begon het jaar voor de reissector geweldig met een recordaantal boekingen, de Vakantiebeurs en de als paddenstoelen uit de grond schietende lokale vakantiebeurzen. Ja, consumenten hebben graag persoonlijk contact voordat zij een bijzondere reis boeken en ik gok dat dat er zeker niet minder op zal worden in de toekomst. Verder ga ik mij helemaal niet wagen aan quasi-interessante voorspellingen. Er zijn in de reissector al genoeg profeten die brood eten.

Het coronavirus. Ook de reissector heeft het niet kunnen voorspellen. Eerst leken het kleine golven, maar wat kan je een sector kwalijk nemen wanneer er onverwachts een tsunami over een overvol strand vol boekingen dendert? Reken maar uit wat een werk dat is geweest om alles te regelen. Boekingen annuleren, verplaatsen, mensen informeren en dat met alle onduidelijkheid die er was en is rondom het virus en de gevolgen. In 2019 gingen er volgens NBTC-NIPO Research in totaal 10,9 miljoen Nederlanders op vakantie in binnen- en buitenland. Had de sector ooit kunnen voorspellen dat er een dag zou komen dat overheden hun landsgrenzen zouden sluiten en de reisadviezen alleen nog maar oranje (reis alleen als dat moet) en rood (alle reizen worden afgeraden) waren? De reissector, het coronavirus en het negatieve reisadvies. Ik moest er aan denken bij het zien van de nieuwste Banksy en maakte naar aanleiding daarvan onderstaand plaatje.

Het coronavirus heeft impact op de wereldwijde reissector, een sector waar wereldwijd 330 miljoen mensen hun brood in en aan verdienen. Ja, ook de mensen in de horecasector verdienen eraan doordat er toerisme is, doordat mensen reizen. Misschien verdienen wel veel meer mensen in je directe omgeving aan toerisme dan dat je denkt. De reissector is een van de mooiste sectoren die er is. Een sector waarin respect is voor andere mensen, culturen, verantwoordelijkheid voor de natuur, een sector waarin mensen over de hele wereld zich verbonden voelen met elkaar, waarin ruimte is voor tradities én modern denken. De World Travel & Tourism Council laat wat ik hierboven beschrijf ook zien in onderstaande video.

Wat kijk ik uit naar 2021, waarin we met z’n allen de herstart van reizen gaan meemaken. Iedereen verlangt zó naar het moment dat we het virus hebben overwonnen en dat we niet langer hoeven na te denken over corona gerelateerde zaken. En vergeet op dat moment niet de reissector, de reisprofessional bij je om de hoek of die ‘onzichtbare’ reisprofessional, want zij zorgen voor dat ene moment tijdens de vlucht, de autorit, wandeling, cruise, in de sneeuw of op het strand, dat we in plaats van tranen van verdriet, angst en woede de tranen van geluk voelen. De reissector verdient zoveel liefde. Ik wens jullie dat dan ook toe voor 2021! Heel veel liefde, geluk, dankbaarheid, gezondheid, plezier en reizen!

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl