De Lufthansa Group zet vanaf september een extra bedrag op tickets die via distributiesystemen worden geboekt. De extra kosten bedragen € 16 per ticket. De luchtvaartmaatschappij wil hiermee de honderden miljoenen aan kosten die worden gemaakt om tickets via GDS’en beschikbaar te stellen, indammen. Via de site van Lufthansa en haar dochtermaatschappijen (Austrian Airlines, Brussels Airlines en Swiss) worden dezelfde tickets aangeboden, maar tegen lagere kosten. Tickets die worden geboekt via de websites, de ticketdesks en het callcenter zijn vrijgesteld van heffingskosten. Lufthansa raadt reisagenten aan om via de agentensite te boeken op die heffing te ontlopen.

Met deze beslissing schopt de Lufthansa Group tegen het zere been van onder meer Amadeus, die in een officiële mededeling laat weten: “Deze beslissing levert alleen maar nadeel op voor de reisindustrie. Als reisbureaus worden gedwongen deze maatregel te accepteren en zij hun boekingsprocedures en systemen moeten wijzigen, moeten zij die extra kosten straks ook doorberekenen aan de klant. De reisagent, de klant en de reisindustrie als geheel zijn de grote verliezers in deze.”