De zomer zit er zo goed als op, dus in tv-land is de tijd weer aangebroken om de reisbranche te kakken te zetten.

Het was een mooie opening met de licht manische Antoinette Hertsenberg in het totaal overschatte programma Radar. Een voor een kregen TUI, D-reizen, Travelbird en Corendon het weer eens voor de kiezen.

De grootste fout was gevonden bij Corendon, dat binnen 24 uur na boeking een reissom (die gepubliceerd was richting de klant) aangepast. Voor de goede orde, dat mag! Ons aller ANVR heeft dat in samenspraak met de Consumentenbond nota bene in de reisvoorwaarden vastgelegd.

Het kan nu eenmaal voorkomen dat er in het systeem iets fout gaat en dat moet te corrigeren zijn. De klant heeft dan ook het recht om dit niet te accepteren en kosteloos te annuleren. Ik hoor u denken; wat is dan het probleem?

Mevrouw Hertsenberg voert echter een totaal verslagen mevrouw ten tonele die echt geen andere keuze had dan € 300 bijbetalen, hoezo geen keuze? De boeking was nog geen 24 uur oud, dan boek je toch wat anders?

Uiteraard werd daar niet op ingegaan, nee, want dan heb je geen programma. Of reizen wel boekbaar waren voor de vanaf-prijs, was volgens mij het niet helemaal logische vervolg van de uitzending. Kortom, het werd er weer bijgesleept.

Waar ik echt boos om kan worden is journalistiek amateurisme. Eerst twintig minuten een item maken wat in twee minuten goed uitgelegd had kunnen worden. En de reacties van de genoemde touroperators, waar waren die dan?

Mevrouw Hertsenberg volstond met de mededeling dat de reacties van betrokken touroperators terug te lezen zijn op de website. Is dat het nieuwe hoor en wederhoor? Eerst uitgebreid dingen roepen en je er dan met deze mededeling vanaf doen.

Dus om die trend dan maar eens door te trekken, doe ik ook even een duit in het zakje richting de presentatrice, want volgens mij is Antoinette Hertsenberg manisch depressief en slikt erg veel medicatie om de uitzending tot een goed eind te brengen. Bovenal is zij geen echte blondine, want het ziet er niet natuurlijk uit.

Uiteraard, in het kader van hoor en wederhoor, mag zij hierop reageren. Ergens op onze website is daar vast wel een plekje voor.

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl