EasyJet heeft een solide prestatie geleverd in het vierde kwartaal gedreven door robuuste vraag vanuit klanten en de introductie van zelfservice initiatieven die hebben geleid tot een beter dan verwachte prestatie in de passagiers- én serviceopbrengsten per stoel. Dat laat de airline weten. “Onze kostenprestatie blijft, ondanks de moeilijke omstandigheden in het vierde kwartaal, positief en volgens verwachtingen. Ons initiatief om de operationele veerkracht te verhogen was een drijvende kracht achter deze positieve prestatie.”

easyJet verwacht een headline-omzet voor belastingen tussen de £420 en £430 miljoen voor het boekjaar 2019. Dit is in de bovenste helft van de eerder afgegeven winstverwachting. Passagiersaantallen voor het boekjaar zijn met 8,6% gestegen naar 96 miljoen, deze resultaten worden gedreven door een groei in capaciteit van 10,3% naar 105 miljoen stoelen. De bezettingsgraad voor het boekjaar zal dalen met 1,4% naar 91,5%. De totale omzet per stoel bij constante wisselkoersen voor het boekjaar zal dalen met ongeveer 2,7%. De totale omzet per stoel bij constante wisselkoersen voor de tweede helft van het jaar zal stijgen met ongeveer 0,8%, beter dan verwacht vergeleken met de vorige voorspelling, die een verwachting van een lichte daling aangaf. De oorzaken van deze betere uitkomst zijn de opbrengst-optimaliserende zelfservice initiatieven die in het vierde kwartaal zijn doorgevoerd en een hogere vraag na de stakingen bij British Airways en Ryanair.

Kosten
De totale headline-kosten voor het jaar zullen met 12% procent groeien door toenemende capaciteit, hogere brandstofprijzen en nadelig buitenlands valutaverkeer. Deze toename wordt deels tegengegaan door een verbetering in de kosten per stoel, exclusief brandstof. De headline kosten per stoel, exclusief brandstofkosten, bij een constante wisselkoers, zullen zoals verwacht dalen met ongeveer 0,8% dit jaar. Ondanks een moeilijk vierde kwartaal, veroorzaakt door stormen in heel Europa en technische problemen bij Gatwick airport, was de operationele veerkracht een belangrijke factor in het voortzetten van deze sterke prestatie.

Brandstof en wisselkoers
De verwachting is dat de totale brandstofkosten van easyJet voor boekjaar 2019 ongeveer £1.420 miljoen zullen zijn, waar de nadelige gevolgen van buitenlandse valutawisseling en toegenomen Emissions Trading System (ETS) kosten al in zijn opgenomen. In totaal zullen de headline wisselkoersen een negatieve impact hebben van ongeveer £14 miljoen ten opzichte van vorig jaar.

Vooruitkijkend
Boekingen voor het eerste kwartaal van 2020 zijn momenteel in lijn met dezelfde periode vorig jaar en onze verwachte capaciteitsgroei voor het volledige jaar 2020 bevindt zich aan de onderkant van ons historische bereik. De geplande capaciteitsgroei van easyJet op jaarbasis in het eerste kwartaal bedraagt momenteel ongeveer 2%. easyJet is van plan om meer informatie over zijn fiscale jaar 2020 te verstrekken als onderdeel van onze aankondiging van de resultaten voor het volledige boekjaar 2019 op dinsdag 19 november. easyJet’s CEO Johan Lundgren zegt hierover: “easyJet blijft, ondanks uitdagende marktomstandigheden, presteren in lijn met de verwachtingen. Als gevolg van onze eigen initiatieven en de verhoogde vraag na stakingen bij British Airways en Ryanair, verwachten we voor het volledige jaar 2019 een headline winst voor belastingen van £420 tot £430 miljoen te behalen, dit ligt in de bovenste helft van onze eerdere verwachtingen. Onze implementatie van initiatieven in het vierde kwartaal om de opbrengst te optimaliseren heeft geleid tot een solide prestatie met een totale omzet per stoel tegen constante valuta die bezien over het hele jaar zal stijgen. We zijn blijven investeren in operationele veerkracht waardoor de impact van externe verstoringen op onze activiteiten is verminderd. Als gevolg hiervan verwachten we een daling van de headline-kosten per stoel voor dit boekjaar, exclusief brandstof tegen constante valuta. Ik wil al onze mensen bedanken voor hun voortdurende, onvermoeibare inspanningen om al onze klanten een warm welkom in de lucht te geven.”