De in Londen gevestigde investeringsmaatschappij Oakley Capital Ltd gaat nieuw kapitaal inbrengen in Emesa, de onderneming achter VakantieVeilingen.nl® (die gisteravond nog de Thuiswinkel Award won voor meest populaire webshop in de categorie reizen en vrije tijd) en andere leisure-websites. Oakley Capital verwerft daarmee een meerderheidsbelang. De kapitaalinjectie stelt Emesa in staat het succesvolle concept van haar veilingsite binnen Europa te exporteren, als eerste naar Duitsland. Ook het management van Emesa brengt nieuw kapitaal in en heeft daarmee het resterende belang in handen.

De online veiling VakantieVeilingen.nl is zeer populair bij zowel consumenten als aanbieders. De reis- en vrijetijdswebsite heeft een bereik in Nederland met meer dan twee miljoen klanten in 2010 die van een deal via Emesa genoten. De onderneming maakt met meer dan 100 miljoen euro consumentenbestedingen deel uit van de top 10 van Nederlands grootste reis- en vrijetijdsondernemingen. In 2011 verwacht Emesa in Nederland explosief door te kunnen groeien.

In de ambitie Europa te veroveren, wil Emesa om te beginnen de online veilingdienst lanceren op de Duitse markt waar het concept nog nauwelijks bekend is. Een start in Groot-Brittannië wordt verkend voor de iets langere termijn. Daarna volgen andere Europese landen. Met Oakley Capital als nieuwe investeerder aan boord is de Europese expansie en de investeringen die hiermee gemoeid zijn geborgd.

Muller is ervan overtuigd dat de online veilingdienst in Duitsland en straks in Engeland net zo’n succes gaat worden als in Nederland. “Aanbieders kunnen er grote hoeveelheden tickets, reizen, kamers of diners afzetten. Consumenten worden gelokt door de scherpe prijzen en het spel van de veiling. Cultuur en marktverhoudingen verschillen per land, maar de dynamiek van de veiling blijft op alle markten even aantrekkelijk.”

Emesa exploiteert naast VakantieVeilingen.nl® ook InpakkenenWegwezen.nl en ActievandeDag.nl. De drie websites van Emesa hebben het afgelopen jaar ruim 63 miljoen bezoekers getrokken, nu ruim zes miljoen per maand. Met een bereik van meer dan 10% onder internetgebruikers, is Emesa na de NS en de ANWB de grootste partij in de Nederlandse Travel en Leisure markt. Meer dan vier miljoen Nederlanders zijn geabonneerd op de e-mail nieuwsbrieven en twee miljoen consumenten hebben in 2010 via een van de labels genoten van een reis- of uitgaansarrangement. De onderneming heeft inmiddels meer dan 100 werknemers in dienst.

De afgelopen maanden hebben Emesa en haar websites tal van prijzen en uitverkiezingen gewonnen, waaronder Website van het Jaar, de publieksprijs voor de populairste website, de High Growth Award, de Sprout Challenger of the Year Award, Thuiswinkel Award en het bedrijf mag zich FD Gazellen noemen. Ook schoot Emesa omhoog op diverse rankings als de Deloitte Technology Fast 50 (no.4) en de Deloitte European Fast 500 (no. 62)