Nederlandse cruisemarkt realiseert forse groei in 2011De Nederlandse vakantieganger is overstag en valt massaal voor de cruisevakantie. Dit blijkt uit de passagierscijfers van de Dutch Cruise Council over 2011, die vandaag op de Vakantiebeurs in Utrecht zijn bekendgemaakt. Ondanks de economische situatie is de cruisemarkt in het afgelopen jaar opnieuw fors gegroeid met 31,7 procent naar ruim 86.000 passagiers. Ook voor de komende jaren heeft de Dutch Cruise Council positieve verwachtingen en streeft op termijn naar 160.000 Nederlandse cruisepassagiers. ‘Steeds meer Nederlanders ontdekken de cruise. De mond-tot-mond reclame is hierbij erg belangrijk’, licht voorzitter Nico Bleichrodt van de Dutch Cruise Council toe. ‘Mensen horen en weten steeds meer over cruises en de mogelijkheden, ook wordt duidelijk dat cruisen voor iedereen is. Elke schip is anders, elke rederij heeft zijn eigen filosofie. Er zijn schepen voor 200, maar ook voor 5.000 passagiers. Door de rederijen wordt veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe schepen en houden daarbij rekening met verschillende doelgroepen. De productrange is veelzijdig, bij vrijwel elke reiziger past een cruise. Dat besef geeft een enorme impuls aan de markt.’ Twee derde van de Nederlandse cruisepassagiers kiest voor een cruise in Europa. De meest populaire cruisebestemming voor Nederlandse gasten is de Westelijke Middellandse Zee, met aandeel van ruim 20 procent. De grootste groei, procentueel en in absolute aantallen is voor Noord-Europa, dat meer dan verdubbelde. Door de aanhoudende groeicijfers richten steeds meer rederijen zich op de Nederlandse markt. Dit komt ook tot uiting in de stijging van het aantal vertrekken uit de Nederlandse cruisehavens Amsterdam, Rotterdam en IJmuiden. Vorig jaar kwamen 168 schepen naar een Nederlandse cruisehaven, in 2012 zijn dat er 225.