Vrijheid blijheid. Kannen goedkoop bier, broodjes kebab met de sterke geur van knoflook en de muziek van rapper Famke Louise die uit de koptelefoon schalt van de persoon naast je. Voorspelling van de geleerden: het duurt niet lang voor de komst van de ‘new bitch in town’.

Wat de gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen overkwam, gaat hen (en de gerenommeerde treinexploitanten) dunnetjes nogmaals overkomen. Maak je borst maar nat voor de no-nonsense trein die je voor ‘no monnie’ in recordtempo naar de mooiste plekken in Europa rijdt. Lekker woord, no-nonsense, inderdaad, alsof er helemaal niks aan de hand is en alles kan, niks moet. Vroom, vroom, vroom en gaan.

Ik gok dat de plannen al klaarliggen bij partijen als TUI, Thomas Cook en Corendon: een eigen treinmaatschappij met campagnes als ‘Ontdek wat de trein met je doet’, ‘De fijn met de treinreiziger’, ‘24/7 treinaanbidder’, ‘Groetjes vanuit…de trein’ of ’10-daagse (trein)reis Frankrijk, €1’.

Op Bloomberg.com las ik vorige week dat Europa aandringt op concurrentie wat betreft passagierstreinen. Dat stond in 2011 ook al in de kranten, namelijk dat buitenlandse spoorwegexploitanten dezelfde faciliteiten moeten krijgen als de nationale monopolisten. Het wordt een groot feest en ik weet zeker dat jullie niet kunnen wachten op het moment dat je een pakketje kan samenstellen met een lowcost treinpartij.

En je weet het, ook treinreizigers komen hoe dan ook achteraf klagen met de gekste opmerkingen. Dat ze als een stel Indiërs in de trein werden gepropt. Of, je verwacht het niet maar eigenlijk weer wel; het reisbureau er de schuld van geven dat men niet met het gezin naast elkaar kon zitten. Laten we het verder niet hebben over de urenlange vertragingen, treinen die uitvallen door blaadjes op het spoort, weinig beenruimte en dure proviand aan boord.

Overal voor moeten bijbetalen, stakingen of niet; men zegt wel ‘eens en nooit weer’, maar een groot deel van de reizigers blijft voor lowcost kiezen. Het zal mij dan ook zeker niet verbazen dat je als reisprofessional in de toekomst steeds meer treinreizigers (miljoenen extra treinreizigers aldus de treinprofs) te woord zult moeten staan. Het blijft natuurlijk de vraag of alles goed kan worden geregeld voor de lowcost treinpartijen, hoewel er al voorbeelden zijn van airlines die routes stoppen door het goede treinaanbod tegen een goedkoop tarief.

Mocht de lowcost trein snel haar intrede doen, dan wordt het naar mijn idee onvermijdelijk dat er ook bij vertraging van een treinreis een claim ingediend kan worden. We houden ervan, claimen en vooral een ander ‘blaimen’. Spoorwegexploitanten als de SNCF in Frankrijk en de Deutsche Bahn AG zullen hun billen wel samenknijpen nu figuren als Michael O’Leary op de trein stappen. De lowcost trein, de ‘new bitch in town’ voor de reisbranche?!

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl